Uit oude doos

De derde Schaakkoerier

Martin Krijger donderdag April 14, 2016
1981-okt

Het blad begint met de stand van de interne competitie, dan een verslag van de ruime overwinning op Goes 1. Waarbij een Goese speler het strijdtoneel verliet wegens familieomstandigheden en de partij aan de overige spelers overliet.
Wat me opviel is het toen nog vaak vormelijk taalgebruik. Waar nu vermeld wordt: “Frans”, werd toen geschreven: “de heer Nijman, of Jansen”.
Daarna een collecte op de clubavond en een spaaractie.
Dan een verslag van de flinke nederlaag van het 2e team tegen Tot Ons Genoegen, de toen nog bloeiende schaakclub uit Bruinisse. We begonnen slecht: de vooruitgesnelde partij was al verloren, en één van onze spelers weigerde te spelen omdat hij met zijn zelf opgerichte nieuwe club SOF ook in de RSB speelde en dacht dat hij uitsluiting riskeerde.
Verder een stukje over de jeugd en een artikel over het roemruchte Interpolistoernooi in Tilburg.
Dan een probleem, een geboortebericht en een kompetitiereglement, waarin staat dat wie niet om half acht aanwezig is en zich niet heeft afgemeld, niet wordt ingedeeld! Verder is de witspeler verplicht alle spullen na de partij op te ruimen.
Dan een strip met formateur Dries van Agt in de hoofdrol, tot slot een artikel over Welzijn, erkenning van sport voor welzijn en subsidies.
1981-okt.pdf