Rondom het weekend werd weer veel geschaakt. Zaterdag verloor het combi-achttal van Zierikzee en Scherpenisse met 1-7 en zal vrijwel zeker degraderen naar de Hoofdklasse van Zeeland, na een kortstondig verblijf in de landelijke derde klasse. Maandagavond speelden de viertallen Zierikzee A en Zierikzee B beiden thuis gelijk. De overige 16 spelers speelden de 16e ronde van de interne competitie waarbij Marnix den Boer goede zaken deed en met zijn winst meer punten verzamelde dan zijn directe concurrenten die een teamwedstrijd hadden.

Marnix den Boer reageerde actief op de gebruikelijke b4 opening van Jac Weeland maar de stelling bleef uiteindelijk min of meer in evenwicht. Den Boer had een alleenstaande pion in het centrum die zowel zwak was als ook gevaarlijk voor Weeland. Vanwege de wederzijds geslonken tijd bood Weeland remise aan wat Den Boer weigerde. Enkele zetten daarna dacht Weeland om dan maar de meest speculatieve voortzetting te kiezen en sloeg spontaan de pion met zijn paard, waarbij de vijandelijk dame aangevallen werd. Dit bleek een grote misser te zijn, waar Den Boer dankbaar gebruik van maakte en het paard even daarna van het bord plukte zonder dat Weeland daar compensatie voor kreeg en daarom enkele zetten later op kon geven.

John van Dalsen is in vorm en bewees dat weer eens door van Piet de Vreede te winnen. In een partij waarin De Vreede kansen had hield Van Dalsen zijn stelling goed dicht en sloeg in de late uurtjes kalm toe. Van Dalsen komt na deze zege de top tien binnen. Hij begon de competitie met twee verrassende nederlagen, daarna verloor hij alleen nog maar in de tiende ronde en is nu al sinds half november ongeslagen.

Paul Greefhorst ging met volle kracht in de aanval en Frans Nijman moest alle zeilen bijzetten om zijn stelling te redden. Beide dames werden aangevallen door batterijen en Nijman maakte een loper buit ten koste van twee pionnen. Het was echter niet genoeg voor winst zodat de partij eindigde in remise.

Zie Scherpe Combinatie had de pech niet meer dan zeven spelers op de been te kunnen brengen en begon daarom al met een achterstand aan de wedstrijd tegen mede-degradatiekandidaat Messemaker uit Gouda. Ondanks de grote inzet van de spelers wisten er slechts twee een remise te behalen: Sebastiaan Koedoot en Joost van Eenennaam.

Zierikzee A speelde met 2-2 gelijk tegen Denk en Zet B en staat op de derde plaats in de Zeeuwse tweede klasse. Sjaak Spiegels en Kees van den Nieuwendijk speelden remise, Ben Snethorst won zijn partij.

Zierikzee B speelde ook met 2-2 gelijk, tegen Oostkapelle en blijft daarmee derde in de derde klasse, met evenveel punten als datzelfde Oostkapelle. Peter de Vrieze won zijn partij, Fokko Baakman en Kees Bimmel remiseerden.

Aanstaande zaterdag, 10 februari, wordt voor de 44e keer het Open Snelschaak Toernooi van Schouwen-Duiveland gehouden. Iedereen kan meedoen, ook niet-clubschakers. Aanstaande maandag, 12 februari, worden weer 4 rapidronden gespeeld waarbij elke speler 15 minuten bedenktijd per partij krijgt. Ook hieraan kunnen niet-clubleden