Na de 15e ronde van de interne competitie van Schaakvereniging Zierikzee bleef de top-5 intact omdat het bekerviertal thuis tegen Middelburg 2 speelde en won. Marnix den Boer versterkte zijn derde plaats door een sterke zege op Eric Bouman.

Marnix den Boer, uitgerust terug van vakantie, had er zin in. Tegen Eric Bouman rokeerde hij aan de andere kant dan zijn tegenstander. Dat leidt altijd weer tot wederzijds aanvallend spel. Den Boer won de vijandelijke dame maar het kostte hemzelf wel een toren en een loper. Er kwam een gecompliceerde stelling op het bord waarbij Den Boer erin slaagde de sterke verdediging van Bouman open te breken. Den Boer won. Nadat John van Dalsen tegen Paul Greefhorst met goed spel in de opening en het middenspel tot twee keer toe een pion wist te veroveren kwam dit voordeel in het eindspel goed uit. Hij maakte geen fouten en wist ook in het eindspel nog wat pionnen te winnen, waarna Greefhorst opgaf. "Dat werd tijd", was de reactie van Van Dalsen, "het is lang geleden dat ik van je gewonnen heb". Dat klopt, want het was op 9 december 2013 dat hij voor het laatst een competitiewedstrijd van Greefhorst won. Heel opmerkelijk, het was ruim vier jaar geleden ze de heren tegen elkaar speelden in de competitie.

Erik de Vrieze probeerde al vroeg de avond van Jac Weeland te bederven door een opening te kiezen waarbij Weeland geen gambiet (pionoffer om aanval te krijgen) kon spelen. Er volgde rustig spel totdat Weeland een vijandige loper aanviel. Er kwam een afruil waarbij De Vrieze met een pion terugsloeg die eigenlijk ook zijn koning beschermde. Als een havik dook Weeland op de vrijgekomen ruimte, betrok er al zijn zware stukken bij en dwong zo met uiteindelijk toch nog mooi aanvallend spel de winst af.

Kees Bimmel en Piet de Vreede speelden een ongebruikelijke opening wat tot leuk en origineel spel leidde. Na afruil van de dames hield De Vreede een zwakke dubbelpion over en verloor een kwaliteit, dat is een toren tegen een zwakker stuk, paard of loper. Bimmel wikkelde deskundig af naar een gewonnen eindspel met twee pionnen meer.

Peter de Vrieze kon een tempoverlies in de opening aardig corrigeren door met een machtig paard rond te springen in de stelling van Marco Vieveen. Het paard kon de vijandelijke koning en dame tegelijk aanvallen waardoor de dame verloren ging. Als slotakkoord offerde De Vrieze een loper waarbij de koningsstelling van Vieveen uiteenviel en deze opgaf.

Wim van de Waarsenburg zette al op de tweede zet zijn dame op een verkeerd veld waardoor Fokko Baakman al snel de druk kon opvoeren. Het kostte hem al snel een paard en toen hij van de schrik ook nog een toren weggaf, gaf hij op.

Kim Fierens profiteerde al snel van een opgesloten toren van Dick Doeswijk, en toen hij even later ook nog eens de dame won met een paardvork gaf Doeswijk op.

Na een lang gelijk opgaande strijd greep Herman Knop de kans om een toren en de koning van Johan van de Velde tegelijk aan te vallen. Hierna kreeg hij de overhand en kon de druk opvoeren. Toen hij met enkele pionnen dreigde te promoveren gaf Van de Velde op.

Het bekerviertal startte al met de wind in de rug nadat Martin Krijger op het derde bord een vroege pionwinst had omgezet naar partijwinst. Even later tekende Sjaak Spiegels aan bord 1 de vrede. Vervolgens boekte Kees van den Nieuwendijk op bord 2 een technisch knappe overwinning waarmee de teamoverwinning een feit was. Aan het 4e bord was Ben Snethorst in een slecht eindspel gekomen en gaf op.