Op de eerste clubavond in 2018 van Schaakvereniging Zierikzee werd het Kerstoernooi gespeeld. Dit is traditioneel een snelschaaktoernooi wat vóór de Kerst gespeeld wordt, maar het werd doorgeschoven vanwege de toen slechte weersomstandigheden. Het is tevens het eerste in een totaal van vier toernooien waarin de snelschaakkampioen bepaald wordt. Uit de eerste drie toernooien plaatsen de winnaars zich samen met de beste nummer twee voor de eindronde. Daarin spelen de vier gekwalificeerden om de titel.

Van tevoren was de spanning bij de kanshebbers al voelbaar. Ben Snethorst werd als heersend snelschaakkampioen en nu ook aanvoerder in de normale competitie de meeste kansen toegedicht, maar ook meervoudig kampioen in het gewone schaak, rapid en snelschaak en hoogste in rating onder de deelnemers was favoriet. Dan waren er natuurlijk ook nog Kees van den Nieuwendijk, Peter de Vrieze en Jac Weeland, en wat zou nieuw lid Kim Fierens uitrichten?

Bijna alle favorieten wonnen in de eerste ronde, alleen Peter verloor, nota bene van zijn zoon Erik, en Jac verloor van Sjaak. In de tweede ronde verloor Kees vdN van Sjaak en in de derde ronde van Ben, en was daarmee zo goed als uitgeschakeld. Ook Jac verloor in de derde ronde, wat zijn tweede nederlaag betekende. Kees Bimmel vestigde in de derde ronde de aandacht op zich door via een overwinning op Kim zijn 100% score vast te houden, maar in de vierde ronde capituleerde hij tegen Ben. In de vijfde ronden ontmoetten de laatsten met een 100% score elkaar: Ben en Sjaak. Eerstgenoemde won en haalde een waar kunststukje uit door tenslotte alle partijen te winnen en is daarmee de eerst geplaatste voor de eindronde. Sjaak slaagde erin de rest van zijn partijen ook te winnen en eindigde als tweede. Kees Bimmel werd met 5 punten fraai derde met meer weerstandspunten dan de anderen met 5 punten: Kees vdN en Kim. Pieter-Jan van Strien leverde ook een heel goede prestatie door op de zesde plaats te eindigen.

Ter afsluiting van dit weer bijzonder gezellige toernooi was er de prijsuitreiking, verzorgd door Paul. Er waren voor iedereen twee prijzen, met dank aan de Plus Supermarkt uit Scharendijke.