Op maandag 3 juli 2017 is op 95-jarige leeftijd ons erelid en oudste lid Jan Verduijn den Boer overleden. Jan werd in 1990 lid en maakte direct indruk met zijn vitale speelstijl die er altijd op gericht was interessant spel te krijgen. In de interne competitie eindigde hij meestal bij de eerste tien en speelde meerdere wedstrijden mee in het eerste team. Op organisatorisch gebied dacht Jan ook actief mee en was een aantal jaren secretaris van de club. Het bleef niet alleen bij meedenken. Jan zette het lesgeven in schaken aan basisscholen op. Zelf gaf hij les aan meerdere scholen, soms wel vijf, en stimuleerde andere schakers dit ook te doen. Er werden eilandelijke kampioenschappen georganiseerd waarbij soms wel 25 schoolteams meespeelden. Rond het jaar 2008, Jan was toen al 86 jaar oud, begon zijn gezondheid hem parten te spelen en werd hij op het eind van de avond moe. In het voorjaar van 2013 werd hij getroffen door een herseninfarct en stopte hij met het competitieschaak, maar bleef wel lid. Thuis speelde hij nog vaak een partijtje tegen een ieder die kon schaken. In april van dit jaar vierde hij zijn 95e verjaardag nog thuis, bij zijn vrouw Leni. In juni kwam hij na weer een herseninfarct in het ziekenhuis, en later kort in de Cornelia waar hij overleed.

In het in 2012 verschenen boekje ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de club staat een mooi interview dat Bas van de Graaf had met Jan, compleet met een illustratieve partij. U kunt het vinden op onderstaande link, pagina 36. http://www.svzierikzee.nl/svz/doc/100_Jaar_schaken_in_Zierikzee.pdf

Wij wensen Leni, hun kinderen en kleinkinderen sterkte, zij zullen deze bijzondere man erg missen.