Op de vierde en laatste rapid-avond van Schaakvereniging Zierikzee mengden zich 18 spelers in de strijd om een goed klassement. Bij Rapidschaak heeft iedere schaker 10 minuten bedenktijd plus nog een bonus van 10 seconden per gedane zet. Per avond worden 4 rondes gespeeld. Koploper na de eerste 12 rondes was Sjaak Spiegels. Zijn voorsprong was zo groot dat hij al bijna niet meer ingehaald kon worden. Ook Kees van den Nieuwendijk leek bijna zeker van zijn tweede plaats met ruim twee partijen voorsprong op Erik de Vrieze en Jac Weeland.

In de eerste ronde van de avond, ronde dertien, wonnen deze vier spelers allen hun partij.

In ronde 14 maakte Weeland een verkeerde keuze tegen Spiegels, tja, die haalt dan zo’n punt binnen. Ook Van den Nieuwendijk verloor, de sterk spelende Marnix den Boer ging er met het punt vandoor. De Vrieze won van zijn vader Peter die deze avond zijn dag niet had.

Ronde 15. Spiegels slaagde er wel in te winnen van Den Boer. Weeland klaarde een lastige klus door Ben Snethorst te kloppen. En De Vrieze en Van den Nieuwendijk speelden tegen elkaar. De Vrieze liet zijn tanden zien en won waarmee hij de afstand tot Van den Nieuwendijk tot een minimum verkleinde.

Ronde 16, slotronde. Er was voor De Vrieze nog een kleine kans Van den Nieuwendijk op de ranglijst te passeren, maar hij moest dan wel van Spiegels zien te winnen. En Van den Nieuwendijk zou dan moeten verliezen, tegen Weeland. Het lukte Weeland inderdaad, hij strafte een fout van Van den Nieuwendijk genadeloos af en sleepte zijn derde punt van de avond binnen. De Vrieze ging voor de volle winst tegen Spiegels en het lukte hem zowaar, waarmee hij Van den Nieuwendijk op de eindrangschikking voorbij ging.

Spiegels is dus verdiend de rapidkampioen, met flinke voorsprong op het grote peloton. Hij won 14 van de 16 partijen. De twee verliespartijen boekte hij tegen vader en zoon Peter en Erik de Vrieze…

Volgende week maandagavond is de laatste snelschaakavond. Het speeltempo ligt dan op 3 minuten per partij met een bonus van 3 seconden per zet. De toegang is vrij, dus ook niet-leden zijn van harte welkom.