De ouderen zullen het zich nog wel herinneren, de concurrentiestrijd tussen Ard (Schenk) en Keessie (Verkerk). Aanvankelijk was Verkerk, mede door zijn strijdlust, de betere, maar geleidelijk aan haalde Schenk hem in. In 1972 werd hij wereldkampioen door alle vier de afstanden te winnen. Hij was de sterkste in alle disciplines, van sprint (500 m) tot de lange afstand (10 km).

De kracht van Sjaak Spiegels bij Schaakvereniging Zierikzee doet hieraan denken. In de gewone competitie, met zo’n 2 uur bedenktijd per speler per partij, gaat hij met voorspring aan kop. In de rapidcompetitie, met 20 minuten, is hij ook lijstaanvoerder. En de afgelopen clubavond bij het Kerst Snelschaaktoernooi was hij weer de sterkste. Bij deze competitie heeft elke speler slechts 7 minuten bedenktijd en ook hier wist Spiegels de concurrentie op afstand te houden. Makkelijk was het echter niet. Kees van den Nieuwendijk en Hans Aangeenbrug bleven evenals Spiegels de eerste ronden winnen, tot Spiegels en Aangeenbrug elkaar ontmoetten in de vierde ronde. Na een ingewikkelde partij trok Spiegels aan het langste eind. Een ronde later versloeg Aangeenbrug op zijn beurt Van den Nieuwendijk en ging Spiegels alleen aan de leiding. In de zesde ronde verloor Aangeenbrug van Ben Snethorst en ontmoetten Spiegels en Van den Nieuwendijk elkaar dan eindelijk. In uiterste concentratie ging laatstgenoemde vol voor zijn laatste kans en won tot zijn grote blijdschap. In de afsluitende zevende ronde maakten de koplopers geen fout en wonnen. Spiegels en Van den Nieuwendijk eindigden met beiden 6 uit 7 waarbij Spiegels toch eerste werd omdat hij meer weerstandspunten had, zwaardere tegenstander had dus.

Op maandag 28 december wordt de tweede rapidavond gespeeld. Dat zullen vier partijen met per speler 20 minuten bedenktijd zijn. Iedereen, dus ook niet leden, is welkom. De eerste ronde wordt ingedeeld vanaf kwart voor acht. De speelzaal is de recreatiezaal van “De Veste”, Manhuisstraat 32 in Zierikzee.