Dit vanwege zijn stimulerende en actieve invloed op het schaken op basisscholen, waarbij hij tot op hoge leeftijd betrokken was. Ook is hij al jaren een enthousiast deelnemer aan de interne en externe competities. Bestuursleden Herman Jukkenekke en Martin Krijger reikten hem op 25 mei de oorkonde uit.

De in 1922 geboren Noordgouwenaar werd in 1990 lid. Hij vatte de schaaksport heel serieus op, en boekte zichtbaar progressie in zijn spel. Ook vond hij, dat een club van alleen mannen niet ideaal was. Het was wenselijk dat er meer vrouwen bij kwamen, en ook de aanwas van jonge leden baarde hem zorg. Hij probeerde er meer dames bij te betrekken, maar dat was niet eenvoudig. Hij begon ook schaakles te geven aan diverse scholen in de regio, en bracht heel veel kinderen het plezier van een potje schaak bij. Soms gaf hij wel aan drie scholen per week les. Hij zorgde er ook voor dat andere leden van de club les gingen geven, en het jaarlijkse schaakkampioenschap voor basisscholen werd steeds drukker bezocht.

Inmiddels is Jan, die in april zijn 90e verjaardag mocht vieren, al weer enkele jaren gelden gestopt met lesgeven, het werd echt te zwaar voor hem. Vele anderen zetten zijn werk voort, en de beker van het toernooi voor basisscholen draagt zijn naam: de Jan Verduyn den Boer trofee. Onlangs, tijdens een kort verblijf in het ziekenhuis, werd hij op aangename wijze aan zijn periode van lesgeven herinnerd. De nachtzuster kwam bij hem langs, en vertelde hem dat ze op een basisschool in Oosterland van hem schaakles kreeg, en er met veel plezier op terugkeek. “Kijk”, zei de oude meester, “daar doe je het voor hè”.

We wensen Jan nog heel veel schaakplezier en hopen hem spoedig (zomercompetitie?) weer terug te zien.