Bij doorgeefschaak speelt men twee tegen twee. Daarin vormen de spelers die naast elkaar zitten een paar, waarvan de ene speler met wit, de andere met zwart speelt. Stukken die je slaat, geef je door aan je teamgenoot. Op zijn beurt kan hij kiezen: of een zet spelen, of een stuk inzetten. Zo krijg je hele interessante partijen, met soms twintig stukken, en soms maar vijf stukken.

Dat dit systeem handig is, blijkt uit de partij tussen Kedem en Linda: hier waren de stukken die de teamgenoten sloegen uitermate efficiënt ingezet, schaakjes werden op handige manieren opgeheven door stukken ertussen te zetten.

Omdat er slechts 11 jeugdspelers waren, speelde stap 4-trainer Paul Greefhorst ook mee. Nieuwkomer Felix Schillings had het geluk dat hij Paul aan zijn zijde had. Nou zou je denken dat zij wel zouden winnen, maar wat is Paul nou als hij niet in de eerste partij zijn dame weg zou blunderen. Nee, jammer genoeg is snelschaken toch niet zijn sterkste punt, hij ging door zijn tijd tijdens de match tegen dochter Linda. Toch beter oefenen met de 5 minuten, Paul!

Toch blijft het inzetten van stukken lastig. Bijvoorbeeld in de partij tussen Erik en Annelous, daar stond Annelous zo goed als mat, in een normaal potje was er geen ontkomen meer aan. Nu had Annelous gelukkig nog een loper die ze op de achterste lijn kon inzetten om mat de voorkomen. Helaas zag ze dit niet goed, in plaats van mat dekken, viel ze Eriks dame aan. Die dame stond één zet later tegen Annelous’ koning aan: 1-0 voor Erik

Boas was duidelijk de betere in de partij tegen Jasper. Het stond in het centrum zo vol, dat Boas een aftrekaanval kon doen op Jaspers dame. Jasper die dit niet in de gaten had en gewoon een stuk sloeg, kon vervolgens toezien hoe zijn dame aan de rand van het bord geplaatst werd.

De match onder de meiden (Annelous vs. Linda) werd in het voordeel van Annelous beslist. Terecht ook, Linda was een tikkeltje te gestresst, terwijl Annelous zeer rustig Linda’s stukken van het bord sloeg. Even later behaalden Annelous en Boas hun eerste punt dankzij deze wedstrijd.

In totaal werden er 15 wedstrijden gespeeld, met een duidelijke nummer 1. Voor de statistieken nog even de totale ranglijst van deze avond:

Plaats Punten Team

Kedem en Lars

Linda en Jasper
Erik en Tim

Annelous en Boas

Luuk en Jurrian
Felix en Paul

Volgende week is de herfstvakantie, er is dan geen schaken voor de jeugd!