Op de laatste ZSB vergadering hebben wij voorgesteld de tactische opstelling reglementair te verbieden. Dit strandde op het feit dat sommige teamleiders de vrijheid willen hebben de spelers wit of zwart te geven, en men houdt niet van regels. Nadeel van tactische opstellingen is behalve soms niet realistiche uitslagen ook, dat je toch wel enkele totaal oninteressante partijen krijgt, waar niemand plezier aan heeft.

De Wedstrijd: Hans Aangeenbrug strafte een onnauwkeurigheid af, en was al klaar voordat ik mijn 2e bakje koffie op had. Hierna kreeg Jan een remisevoorstel, dat hij rustig kon aannemen, gezien de andere partijen. Hans Baris kwam volgens mij niet best uit de opening. Een dubbele geisoleerde c-pion, met wit in een Siciliaan.... Gelukkig voor Hans rokeerde de zwartspeler lang, recht voor de verzamelde menigte witte stukken. Hans leefde zich uit, en walste de zwarte koningsstelling plat.

Bas, met zwart, ruilde verkeerd op g3 in een wat passief Engels systeem. Daardoor bleek de witspeler torens-ruil af te kunnen dwingen. Wat overbleef, was een pot-remise stelling, waar zelfs Bas, ondanks gemorrel en getrek, geen verandering in kon brengen.

Ikzelf won een pionnetje in de opening, en kon dit tot het eindspel behouden. De opengekomen stelling deed de rest.

Sjaak tenslotte genoot het meest, of het langst, van de avond. In het eindspel won hij de kwaliteit, en zou denk ik wel kunnen winnen, maar het was al laat genoeg. Sjaak nam genoegen met remise, en we konden huiswaarts.

Compliment aan de ontvangende vereiniging Koudenkerke. De ontvangst was hartelijk, en we kregen zelfs ieder een schaaltje zoute stengels en hartige koekjes, en ze hoopten ons niet meer terug te zien. Hopen wij niet. Het zou leuk zijn als Koudekerke ook promoveert......

Uitslagen

1. vd Velden 1755             Spiegels (w)1702                rem