Bas behandelde om te beginnen een aantal partijen van mr. E. Mulder die onlangs overleden is. Hierbij kwam in een partij van Mulder tegen Landau het verraderlijke Froms-gambiet aan bod, wee degene die dit bij de interne competitie nog niet goed speelt na de aanwijzingen van Bas. Het verhaal van Bas werd uiteraard gelardeerd met vermakelijke anecdotes over Mulder en ... zichzelf aangezien hij Mulder nogal goed heeft gekend.

Vervolgens ging Bas in op een boude uitspraak van schaakicoon Hein Donner: "Vrouwen kunnen niet schaken, want.. ze hebben geen intuitie." Ons enig vrouwelijk lid, Brenda Grevenstuk, stond op het punt om op te stappen....... Bas liet vervolgens wat vrouwelijke kunststukjes zien van Judith Polgar en daarmee werd aangetoond dat vrouwen wel degelijk kunnen schaken. Brenda ook weer gerustgesteld.

Ook ging Bas nog in op partijen waarin in een gewonnen /remisestelling werd opgegeven.

Het HZ-toernooi passeerde hierbij ook de Van de Graaf revue. Toernooiwinnaar Caruana, Harry Potter volgens Bas, tegen Tiviakov was een mooi voorbeeld van opgeven terwijl dat niet nodig was.

Na een lange leerzame avond keerde de leden de clinic de rug toe klaar voor het lange maar uitdagende schaakseizoen.

Nu is het dnog wel de vraag of de opponenten van Bas niet te wijs zijn gemaakt in de race om het interne clubkampioenschap..... we zullen zien.