Op 1 juli overleed Chris van Eldik, een week voordat hij zijn 79e verjaardag zou vieren.

Chris was lid sinds 1977 en heeft in de afgelopen 44 jaar een onuitwisbare indruk gemaakt binnen onze vereniging.

Geboren in Noordgouwe, waar zijn vader huisarts was, ging hij als tiener naar de HBS in Zierikzee waar hij uitblonk in de exacte vakken. Later werd hij actuaris waarbij hij voor verzekeraars financiële risico’s berekende. Daarna ging Chris bij De Zuidhoek werken waar hij grote stalen platen knipte en vouwde. Zoals altijd lette Chris erop dat alles zo ging als het moest, met grote precisie.

Zo beleefde hij het schaken ook, hij deed het zo nauwkeurig mogelijk en had er nog wel eens moeite mee als hij verloor, vooral als hij vond dat dit onterecht was. In de 90er jaren begon Chris zich te interesseren voor het “pat”. Een stelling waarbij de speler die aan zet is, geen enkele reglementaire zet meer kan doen. Dan is de partij remise, ook al staat de ene partij huizenhoog beter. Chris begon vaak erop aan te sturen in een dergelijke stelling te komen, waarbij dan een triomfantelijk PAT door de schaakzaal klonk. Sommige van deze partijen waren echte juweeltjes! In 1994 kreeg Chris de PM Bouwensprijs hiervoor. Een prijs die vanaf 1979 uitgereikt wordt voor een bijzondere verdienste of prestatie binnen de club.

In zijn jonge jaren was Chris een redelijk goede schaker. Hij speelde af en toe mee in het eerste team en scoorde goed als hij voldoende tijd nam om na te denken. Op latere leeftijd probeerde hij vaak al snel stukken af te ruilen om de kans op fouten, waar hij een hekel aan had, kleiner te maken.

Chris was er zeer op gesteld dat alles verliep zoals het moest, en vroeg vaak de mening van anderen over zijn partijen, met de nadruk erop of het ook volgens de reglementen goed ging. In de positieve zin! Hij had een hekel aan Trump, die regels met handen en voeten trad. Zo iemand verstoort de harmonie, terwijl Chris daar veel prijs op stelde.

We verliezen in Chris een bijzonder mens, een uniek iemand die op zijn geheel eigen wijze zijn plekje in onze schaakwereld kreeg.

Chris zijn afscheidsbijeenkomst is op vrijdag 9 juli om 13.00 uur in Het Dorpshuis van Noordgouwe, Vijverbergstraat 8. Aansluitend zal de begrafenis plaatsvinden op de begraafplaats aan de Heerenweg in Noordgouwe.