In speelronde acht van Schaakvereniging Zierikzee werden slechts zeven partijen gespeeld. Dat lijkt wat aan de magere kant, maar had alles te maken met de externe beslommeringen van beide teams van onze vereniging, die allebei een glansrijke overwinning boekten op respectievelijk Souburg C en De Zwarte Dame C. In de interne competitie bleef de top vier ongewijzigd. Marnix den Boer begon dit seizoen dramatisch met drie nederlagen op rij, maar de nummer vier van vorig seizoen heeft inmiddels de weg omhoog gevonden. Martin Krijger is nog steeds de nummer één, gevolgd door Sjaak Spiegels en Jac Weeland.

Het A-team won met 3,5 – 0,5 van Souburg C

Martin Krijger was ’s ochtend teruggekomen van vakantie en had niet veel geslapen. En dat was bij latere analyse dan ook goed te merken. Krijger kwam met wit goed uit de opening tegen ons oud-lid Eric Bouman en bouwde een flink ontwikkelingsvoordeel op.

Zierikzee A

De druk op de zwarte stelling werd steeds groter en uiteindelijk vielen de zwarte pionnen op e5 en c6. In het eindspel overschreed Bouman zijn bedenktijd maar toen stond Krijger al op winst met een pion op a7 die bijna promoveerde. Later bij analyse zag Krijger dat hij wel vier keer een veel betere voortzetting gemist had. Daarvoor wisten Peter de Vrieze en Kees van den Nieuwendijk al te winnen en speelde Sjaak Spiegels remise.

Het B-team won met 3,5 – 0,5 van De Zwarte Dame C

Er waren deze speelavond al partijen afgerond op het moment dat alle vier de partijen van deze externe wedstrijd nog bezig waren. Maar het B-team beleefde vooral op de borden twee en drie een lastige avond. Op bord één was Paul Greefhorst als eerste klaar met een remise tegen Matthijs Schouten. Greefhorst stond op het punt te verliezen door een kwaliteit en een pion achterstand, toen zijn tegenstander in een paardvork liep en zijn toren zou verliezen.

Wellicht had Greefhorst daarna de partij kunnen winnen, maar hij boodremise aan en dat werd geaccepteerd.

Zierikzee B

Michel Melkert versloeg op bord vier kort daarna Leendert van Klinken. Het was vervolgens lang wachten eer het dubbeltje een kant op zou vallen. Fokko Baakman en Erik de Vrieze vochten op de borden twee en drie een verhitte strijd uit en kwamen eigenlijk een beetje tegelijk boven drijven. Het was inmiddels al 22.30 geweest toen Baakman aan alle onzekerheid een einde maakte en het B-team in veilige haven bracht door Ad van Klinken te verslaan. Zo'n beetje op hetzelfde moment profiteerde De Vrieze van het foutje dat Wilmer Jacobusse ook direct fataal werd. Een toren plaatste hij op f3 waarna De Vrieze met een schaakje de andere toren buit zou maken. Jacobusse gaf direct op.

Voor de partij tussen Jacobusse en De Vrieze:   klik hier

Interne competitie:

Michiel Broere – Jac Weeland 0 – 1

Wit opende met de Italiaanse opening en zwarte opende met de dubbele paarden opening. Vervolgens werd b4 gespeeld waardoor de witte loper terug naar b3 moest. Weeland kon zo de loper afruilen. Weeland wist later ook nog met zijn paard de donkere witte loper af te ruilen waarna het een spel werd met twee lopers tegen twee paarden. Zwart kon vervolgens zijn pionnen steeds verder naar voren schuiven waarna wit moeilijk tot ontwikkeling kon komen. Uiteindelijk kon zwart ver doordringen met zijn stukken en wit klem zetten waarna wit de handdoek in de ring gooide.

Broere Vs Weeland

Aloys Kersten – Frans Nijman 1 – 0

In een Italiaanse opening kreeg Kersten druk op het centrum. Nijman probeerde daaruit te ontsnappen, maar dat koste hem de belangrijke pion op e5. Kersten dwong het paard van Nijman naar de rand van het bord, waardoor het geen enkel veld meer had. Uiteindelijk verloor Nijman het paard en daarmee de partij.

Kersten Vs Nijman

Laura Melkert – Marnix den Boer 0 – 1

Melkert deed met d4 zwart niet veel plezier. Wit ontwikkelde rustig en rokeerde waar Den Boer met zwart er voor koos om dat niet te doen om zo druk op de koningsvleugel te kunnen zetten. Wit schoof het paard naar de a-lijn die ze later verloor doordat de dekking ervan weg viel. De druk op de koningsvleugel van wit was daarna niet meer tegen te houden.

Den Boer

Overige uitslagen:

Mark van Rooten – Frans Jansen 1 – 0

Marco Vieveen – Dick Doeswijk 0 – 1

John van Dalsen – Ben van der Westen 0 – 1 (voor de partij: klik hier)

Marianne Blinde – Floris van der Voorn 0 – 1

Van Dalsen Vs Vd Westen