Snelschaak competitie

Slottoernooi

1. Vier spelers kunnen zich in de loop van het seizoen kwalificeren voor het slottoernooi om het snelschaak-kampioenschap.
  2. Dit slottoernooi wordt gehouden op de eerste dag van de zomercompetitie.
  3. De vier spelers spelen twee keer een halve competitie volgens het berger-systeem, waarbij de 2e keer de kleuren worden omgewisseld.
    1. Berger-systeem: 1e ronde: 1-4, 2-3; 2e ronde 4-3, 1-2; 3e ronden 2-4, 3-1
    2. Berger-systeem: 4e ronde: 4-1, 3-2; 5e ronde 3-4, 2-1; 6e ronden 4-2, 1-3

1. Bij een gelijke stand worden een of meer beslissingswedstrijden gespeeld volgens een knock-out systeem, waarbij de zwartspeler 1 minuut minder krijgt, maar wint als het remise wordt.
    1. Bij een gedeelde 1e plaats door 2 spelers spelen deze de laatste finalewedstrijd.
    2. Bij een gedeelde 1e plaats door 3 spelers wordt er geloot welke twee spelers de eerste knock-out wedstrijd spelen. De winnaar speelt dan tegen de derde speler de laatste finalewedstrijd.
    3. Bij een gedeelde 1e plaats door 4 spelers worden 2 knock-out wedstrijden gespeeld. Ook hier wordt er geloot welke twee spelers tegen elkaar moeten. De twee winnaars spelen vervolgens de laatste finalewedstrijd.
    4. Voor iedere knock-out wedstrijd wordt steeds geloot welke speler met wit speelt.
  2. Het FIDE – reglement is van toepassing, met ten overvloede de volgende opmerkingen
    1. Een onreglementaire zit is pas gedaan als de klok is ingedrukt, tot die tijd heeft de speler de tijd de onreglementaire zet te corrigeren.
    2. Hierbij geldt nog steeds het adagium dat aanraken zetten is. Men moet dus een andere reglementaire zet doen met het aangeraakte stuk. Alleen als dat niet mogelijk is mag een ander stuk worden gespeeld.
  3. In alle zaken waarin dit reglement niet voorziet is de beslissing van de competitieleiding bindend.
    Tegen beslissingen van de competitieleiding kan binnen veertien dagen na de desbetreffende beslissing van de competitieleiding schriftelijk protest bij het bestuur worden ingediend.

Kwalificatie

1. Gedurende het seizoen worden drie snelschaakavonden georganiseerd, waarvan 1 avond ook het interne kersttoernooi is.
    1. Op het kersttoernooi na, zijn de andere twee snelschaakavonden open toegankelijk. Ook niet-leden mogen hier dus aan meedoen.
    2. Zie voor het reglement op zo'n snelschaakavond het reglement van het kersttoernooi
  2. De drie winnaars van ieder avond kwalificeren zich voor de eindronde.
    1. Alleen leden van onze schaakvereniging kunnen zich kwalificeren voor de eindronde.
    2. Indien een winnaar zich al gekwalificeerd heeft op een vorige avond of geen lid is van onze vereniging, dan kwalificeert de volgende op de ranglijst voor die avond zich.
  3. Voor het bepalen van de vierde kandidaat voor het slottoernooi wordt een ranglijst opgesteld obv de uitslagen van de drie snelschaakavonden, waarbij de eindstanden van de drie toernooien onder elkaar worden gezet waarna de volgorde wordt bepaald op basis van punten, weerstandspunten, sonneborn-berger en speelavond (1 2 of 3). De hoogste nog niet geplaatste speler wordt de als vierde geplaatste speler.
  4. Als een of meer van deze vier gekwalificeerden zich afmeld voor het slottoernooi, wordt de eerstvolgende op de in het vorige punt genoemde ranglijst geselecteerd.

Versie: Definitief seizoen 2019-2020, Concept aanpassing ter verduidelijking artikel 4 van kwalificatie

Klik hier voor de versie van seizoen 2019-2019
Klik hier voor de versie van seizoen 2017-2018