Uit oude doos

De zevende Schaakkoerier

Martin Krijger zondag Juli 3, 2016
Schaakkoerier 7 – feb 1982

De trouwe lezer zal zegen, nummer 5 is toch aan de beurt? Klopt, maar die heb ik niet (meer).
De redactie is inmiddels uitgebreid met A. Louws. Zeer welkom want er gaan heel wat uurtjes zitten in ouderwets typewerk, stencilen (voor de jongeren: kijk maar op Google wat dit inhield), sorteren en nieten.
Er staan weer schaakregels in, daarna een eindspelstudie van Van den Ende, speciaal voor de Koerier. Onze destijds werkelijk wereldberoemde voorzitter stelde het eindspelboekje Geschift Werk samen. Zie het artikel http://www.zierikzeeschaakt.nl/cms/tiki-index.php?page=100jaarschakeninzierikzee
Het probleem is leuk, probeer het maar. Onder de goede oplossers verloot ik een tientje, net als Van den Ende 35 jaar geleden deed.
Dan een stukje over de clubavond waarbij het opvalt dat de karakters terugkomen in het spel. Jukkenekke-op intuïtie. Van der Veken-offeren. Uil-nagenoeg foutloos. Scheele-doet zijn eigen zin, rokeert vrijwel nooit.
Daarna een prachtige DroomPartij tussen de heren Verkerk en Van Loon, maar dan anders genaamd… Het is een briljant verhaal van Tim Krabbé waarbij je af en toe wel in de lach móet schieten.
Vervolgens een ronde van het Zeeuws Persoonlijk Kampioenschap gespeeld in Bruinisse en een verslag van het Kersttoernooi dat toen altijd in Koudekerke werd gespeeld met ca 80 deelnemers in groepjes van 4.
Vervolgens een verslag van een degradatieduel van ons 1e 10(!)-tal, gevolgd door twee partijen van Koepreitsjik, een Rus die prachtige offerpartijen speelde maar niet altijd won. Tik zijn naam mar eens in op internet.
Tot slot een welkom aan nieuwe leden, waaronder de vader van Sjaak Spiegels.

Schaakkoerier 7.pdf