De twaalfde ronde veranderde niet veel in de ranglijst maar Sjaak liep wel weer wat uit op Martin die verloor van de oprukkende Aloys. De waarschijnlijk leukste partij werd gespeeld tussen Marianne en Frans Jansen, een mooi spektakelstuk.

Het A-team had een inhaalwedstrijd in Terneuzen die moed gaf voor de toekomst.

Team A Vorige week vrijdagavond speelde het A-viertal zijn vierde match in de 2e klas van de ZSB tegen het laag geklasseerde Terneuzen B. Het werd een vrij gemakkelijke 3,5-0,5 zege. Aloys (1789) was al snel klaar tegen de nog ratingloze Joeri Harreman. Aloys strafte diens snelle en onnauwkeurige spel vakkundig af. Hierna won Kees (1683) van Floris Jelier, ook zonder rating.  Vervolgens stelde Martin (1753) de overwinning veilig door te winnen van Martijn Dobbelaar (1672). Sjaak (1744) remiseerde vervolgens in een betere stelling tegen de ook zeer snel spelende Barish Valipoor (1605). Deze speelde zelfs zo snel dat hij aan het eind meer tijd had dan aan het begin. Sjaak ging in op remise omdat hij nog slechts drie minuten over had. Door dit resultaat staat Zierikzee A nu op de derde plaats, de match tegen koploper DZD A komt nog. Kijk voor de volledige stand op hier.

Interne competitie

Michel Melkert – Sjaak Spiegels rem

Spiegels nam het ditmaal met de zwarte stukken op tegen Melkert. Melkert week af van zijn reguliere D4 opening door als eerste zet E4 te spelen en zo zijn tegenstander te kunnen verassen.

Dit resulteerde al snel in een interessante positie waarbij Spiegels veel druk wist uit te oefenen op de geïsoleerde dame-pion van Melkert. De lopers werden afgeruild en ook niet veel later gingen de paarden van het bord. In het eindspel kwam Spiegels een pion voor te staan, beide kanten hadden echter nog hun dame en toren wat ervoor zorgde dat in het open eindspel de uitkomst niet zeker was. Met druk op de klok werd vervolgens tot remise overeengekomen.

Aloys Kersten – Martin Krijger 1-0

De partij draaide lange tijd om de druk op de witte d-pion. Aloys manoeuvreerde behoedzaam en begon zelf druk te zetten op de nog niet geheel ontwikkelde stelling van Martin. Deze kon het net keepen en dacht weer aan een tegenaanval. Maar lette even niet op waardoor Aloys met zijn toren insloeg en af ging wikkelen naar winst. Maar ok jij lette even niet op en Martin sloeg zijn net gepromoveerde dame. Als Aloys terug zou nemen was het pat. Hij aloeg echter niet en had nog twee pionnen over. Alsnog wikkelde hij vakkundig af naar winst.

Fokko Baakman – Kees van den Nieuwendijk 0-1

Een Siciliaan waar zwart op de 6de zet Db6 speelde wat de witspeler paniek bezorgde. Hij zette zijn dame in voor afruil, wat hem een pion kostte en een slechte stelling. Kees won uiteindelijk nog een kwaliteit maar Fokko kreeg een gevaarlijk paard als compensatie. Het leek of hij er een pion mee kon winnen maar uiteindelijk verloor hij nog 2 pionnen en gaf toen de pijp aan Maarten…

Floris van de Voorn – Marnix den Boer 0-1

Floris opende met d4, maar op de 3de zet gaf hij een paard weg. De opening verliep wat rommelig. De stukken werden langzaam afgeruild en hoewel wit twee pionnen meer had werden ze op het einde toch opgepeuzeld. En Marnix won.

Marianne Blinde – Frans Jansen 0-1

Na een ingewikkelde opening ging Frans over op de “veilige variant“ van zijn favoriete Black Lion, met korte rokade. Marianne had blijkbaar weinig zin in dat beest. “Zweep d’r  over”, dacht ze misschien. En een fikse afruil van loper, paard, pion, loper resulteerde in een zwart pion vorkje op witte stukken.  En helaas voor haar, ‘t verlies van een paard tegen een pion. Zo’n 60 zetten later om 23.01 moest ze haar slimme en sterke verdediging staken, want na weer een vorkje op koning en toren met de  zwarte loper viel haar witte toren. Het was een prachtige partij.