In speelronde tien van Schaakvereniging Zierikzee verdedigde koploper Martin Krijger met succes zijn leidende positie. In een rechtstreeks duel tegen directe concurrent en nummer twee Sjaak Spiegels werd het remise. Kees van den Nieuwendijk steeg na een paar mindere resultaten weer twee plaatsen door Peter de Vrieze te verslaan. Laura Melkert speelde een geweldige partij tegen Frans Jansen en wist haar spel te bekronen met een fraaie winst. Een tikkeltje verrassend was misschien de winst van Michiel Broere op Aloys Kersten.

Frans Jansen – Laura Melkert 0 – 1

Na een matige opening, Melkert zette haar Koningsstelling zelf op slot, veroverde zij met koningin en lopers het centrum. Vandaar kwam Melkert in een gewonnen middenspel. Plots keerden de kansen.

Jansen Vs Melkert

Met twee torens en dame heroverde Jansen het bord en dwong Melkert in een verloren positie. Echter, Jansen ruilde te snel en verloor zijn dame en daarmee uiteindelijk ook de partij (foto boven, voorgrond).

Michiel Broere – Aloys Kersten 1 – 0

Vandaag speelde Broere met wit tegen Kersten met zwart. Broere opende met de Italiaanse opening en rokeerde vroeg in het spel waardoor Kersten het initiatief kreeg en met zijn paard naar a5 kon om de witte loper van Broere onder druk te zetten Broere had niet zoveel zin in een uitwisseling van een paard voor een loper en ontweek de uitruil door een schaak te geven.

Broere Vs Kersten

Daardoor kon Kersten ook zijn andere paard naar voren zetten om de pionnen van Broere onder druk te zetten. Daarna kwam Kersten een pion op voorsprong. Broere pareerde met een aanval in het centrum en won de pion terug. Daarna gaf Kersten zijn koningin weg door een pion te slaan op c3 die gedekt stond door het tweede witte paard. Dit zag Kersten over het hoofd en gaf op.

Ben van der Westen – Marnix den Boer 0 – 1

Wit begon goed aan de opening ruilde paard voor loper en dubbelpion voor zwart op de dame flank.

Van Der Westen Vs Den Boer

Wit ging vol voor de aanval helaas had wit geen tijd genomen om te rokeren en alles kwam open te liggen. Daardoor kon zwart met combineerde schaak aanvallen de wedstrijd na zich toehalen.

Voor wie de partij wil bekijken: klik hier

Peter de Vrieze – Kees van den Nieuwendijk 0 – 1

Een voorzichtige opening van beide schakers. De stukken van Van den Nieuwendijk kwamen beter te staan. Zodanig beter dat hij met zijn paard een gedekte pion kon slaan waarbij De Vrieze zijn pionnen structuur verloor en bij de volgende zet zijn loper. Daarna rolde Van den Nieuwendijk nog twee pionnen op waar na een verplichte dame afruil De Vrieze opgaf

Martin Krijger – Sjaak Spiegels ½ – ½

Spiegels had zich met zwart goed voorbereid en stelde Krijger op de negende zet al voor een dilemma welke pion te verliezen. Krijger koos de pion op g2 dan maar op te geven want daar stond een leuke counter tegenover. Spiegels nam dat risico niet en rokeerde kort waarop Krijger dat ook deed. Direct ging Spiegels weer in de aanval wat hem op het oog een prima stelling opleverde maar hij had een zwakke pion en zijn koning kon schaak gezet worden.

Krijger Vs Spiegels

Eigenlijk was de stelling in balans maar Krijger dacht dat hij beter stond en viel aan op de damevleugel, in zijn gedachte meenemend dat het zwarte paard helemaal aan de andere kant van het bord stond. Mede door de tijdnood van Spiegels dacht Krijger de winst binnen te halen en pionnen op de damevleugel te winnen. Maar ineens kwam dat zwarte paard aan galopperen en creëerde een matdreiging of pionwinst. Krijger had het niet zien aankomen en stelde remise voor wat Spiegels, gezien zijn tijdnood, aannam.

Jac Weeland – Michel Melkert 0 – 1

Weeland mocht het ditmaal met de witte stukken opnemen tegen Melkert (foto onder, achtergrond). De e4 opening vanuit wit werd opgevolgd door c6 vanuit zwart, wat de start was van een positionele partij. Pionnen werden in de opening afgeruild, waardoor er druk ontstond op de witte d4 pion. Beide zwarte paarden van Melkert hadden het op deze pion voorzien, echter wist Weeland dit sterk te verdedigen door zijn eigen paarden goed op te stellen.

Jansen Vs Melkert

Na het afruilen van een aantal stukken in het middelspel ontstond vervolgens een interessante positie, waarbij de witte koning nog niet had gerokeerd en zwart moeite had de positie gunstig open te breken. Dit resulteerde uiteindelijk in een gecompliceerd eindspel. Melkert stond weliswaar een pion voor, echter had Weeland zijn koning in het midden van het boord weten te positioneren welke in combinatie met de randpionnen voor de nodige hoofdzorgen bij Melkert zorgde. Weeland speelde hierbij helaas een van zijn pionnen te vroeg op waardoor Melkert de overwinning uiteindelijk naar zich toe kon trekken

Overige uitslagen:

Dick Doeswijk – Marianne Blinde 1 – 0