Vandaag was er bezoek van Omroep Zeeland. Er zijn opname gemaakt voor het programma de derde helft. Enkele leden van de club zijn geïnterviewd. Aanstaande maandag wordt dit na 5uur uitgezonden op Omroep Zeeland.

De competitie is dit jaar erg spannend het verschil tussen de koplopers is ongeveer een gewonnen wedstrijd. De lijstaanvoerder Sjaak Spiegels mocht het opnemen tegen Marnix den Boer. Van voorgaande wedstrijden wist Spiegels hoe den Boer de opening wil spelen. Hij wilden den Boer niet in zijn spel laten komen en speelde snel zijn pionnen op de koningsvleugel op en zette druk op de centrumpion. Bij het verdedigingen van de centrumpion ging den Boer in de fout en verspeelde een pion. Later ging ook de centrumpion verloren. Met twee pionnen voor kon Spiegels de partij rustig uitspelen.

Kees van den Nieuwendijk speelde tegen Ben Snethorst. Snethorst kwam slecht uit de opening en verloor een pion. In een ingewikkeld middenspel wist Snethorst met een tussenschaakje een paard te winnen. Voor het winnen van het paard moest Snethorst zijn hele stelling opengooien. De stukken van van den Nieuwendijk stonden tactisch goed. De stukken van Snethorst verdwenen een voor een in het doosje. Na gedwongen dameruil gaf Snethorst op.

Dick Doeswijk kwam vroeg met zijn dame in actie en daarbij wist hij zijn witte lopen venijnig te parkeren, Pieter-Jan daarentegen zette zijn lopers op de lange diagonalen. Dit leverde uiteindelijk een penning op de witte dame op en een gevaarlijke aanval op de witte koning. Doeswijk zag zijn dame in de volgende zet al vallen en gaf daarvoor op.

Fokko Baakman pende in de opening de dame van Marco Vieveen. Om dameverlies te voorkomen moest Vieveen een paard geven. Baakman kon het voordeel lange tijd niet uitbuiten omdat hij zijn eigen paard niet in het spel kreeg. Na moeizaam manoeuvreren kwam het paard toch in het spel. Na een aftrekschaak verloor Vieveen ook nog een toren tegen een loper. Zijn stelling werd onhoudbaar en hij gaf de partij op.

De partij tussen Kim Fierens en Peter de Vrieze was kort en krachtig. Al in de opening offerde Fierens zijn dame. De Vrieze aanvaarde het offer gretig, maar de prijs was hoog. Fierens kon hierna in twee zetten mat geven.

Aanvankelijk maakte Kees Bimmel het Jac Weeland lastig, waardoor Weeland niet prettig kon ontwikkelen. Na afruil van een aantal stukken kwam Weeland steeds beter te staan en kon via de open B-lijn de druk verder opvoeren, Dit leverde ook nog materiaalwinst op, waarna Bimmel de strijd opgaf,

Paul Greefhorst en Frans Jansen waren aan elkaar gewaagd. Beiden speelden behoedzaam de opening uit in een gelijk opgaande partij. Jansen dacht in de 18e zet met een pionruil een betere stelling te forceren, maar de ruil pakte verkeerd uit en de zwarte stukken sloten elkaarop. Uiteindelijk kon Greefhorst met twee drie pionnen voorsprong het eindspel in, waarbij, Jansen in ieder geval een pion kon terugwinnen. In de gecombineerde afruil met een toren en een loper blunderde Jansen zijn dame weg en gaf op.

De ontmoeting tussen naamgenoten Erik de Vrieze en Eric Bouman was een strijd om plek tien. Beiden konden zich niet verstoppen. De Vrieze moest met die tiende plaats in handen met wit zien te winnen om verder uit te lopen. Bouman moest winnen om aan te haken en misschien zelfs De Vrieze direct te kunnen passeren.
Maar verstoppertje werd er lange tijd gespeeld. Het was lange tijd voorzichtig schuiven geblazen, waarschijnlijk banger het foutje te maken dan te forceren. Beiden waren zeer aan elkaar gewaagd.
Toen er al bijna twee uur gespeeld was koos De Vrieze als eerste de aanval. Bouman stond onder grote druk en de winst leek voor wit in zicht. Maar omdat De Vrieze de weg naar winst gewoon niet vinden kon koos Bouman voor een geniepige aanval en leek met zijn loper stiekem eeuwig schaak te geven. Met ieder nog rond de twee minuten op de klok deed Bouman een remisevoorstel dat door De Vrieze werd geaccepteerd. Na analyse bleek De Vrieze hierin toch wat te snel maar waren beiden content na een pittig avondje schuiven.