Na zeven ronden in de 4e klasse van de KNSB stond ZSC op een best zorgelijke vijfde plaats, niet ver boven de degradatiestreep. En met nog matches te spelen tegen de nr. 3 De Raadsheer in de 8e ronde en tegen de nr. 2 De Baronie in de 9e en laatste ronde.

Als teamleider zit je dan te puzzelen hoe je het moet aanpakken, welke opstelling? De Raadsheer heft vaak dezelfde opstelling, dat geeft alvast een beetje houvast. Ik zette mezelf aan bord 1 tegen Niek Oostvogels waar ik op het HZ twee keer van verloor, maar waarin ik wel beter kwam te staan. Olaf op drie, die haalt minimaal remise. De kanonnen Sjaak, Joost en Sebastiaan aan de staart, daar moeten de punten vandaan komen. Kees op 5, die scoort altijd we. Rick vd Pluijm op 4, hij is de hoogste in rating, die wint. En dan Rick vd Breevaart op 2. Tja, hij en ik zijn dan kanonnenvoer.

De opstelling van De Raadsheer was precies zoals ik vermoed had, dat was een opstekertje. Maar dan nog de partijen zelf. De gasten uit Zundert hadden nog een kleine kans op promotie, ze moesten in elk geval met ruim verschil winnen. Hun teamleider had verboden remise te schuiven.

Sebastiaan voelde zich blijkbaar als een vis in het water aan bord 8. Al na drie zetten stond hij uitstekend, na 8 zetten eigenlijk al gewonnen. Na 17 zetten was het klaar, en dat tegen zo’n hoge rating!

In welke volgorde en hoe de andere partijen gingen weet ik niet. Ik hoorde van Sebastiaan en Sjaak dat wij er goed voorstonden, dus bood zelf remise aan hoewel ik heel goed stond. Mijn tegenstander, ook teamleider, nam het aan.

Olaf remiseerde ook, Rick vdP won als gepland. Joost won ook. Vanzelfsprekend intussen. En Rick vdB won ook, tegen hun hoogste in rating!

Kees stond een dame tegen een toren voor, en beleefde duidelijk plezier aan het spel. Hij ruilde zijn dame tegen de vijandelijk toren en won het pionneneindspel. Sjaak tenslotte had een minder goede Caro Cann van zijn tegenstander goed uitgebuit en besloot de partij met twee dames.

Een prachtige 7-1 overwinning dus, en niet geflatteerd. Wat is het dan toch leuk teamleider te zijn! Alleen in theorie kunnen we nu nog degraderen maar de laatste match kunnen we onbevangen spelen.

Of spelen we nu juist beter onder druk?

stand 4e klasse F