De clubteam competities zijn weer begonnen en er werden rondom afgelopen weekend dan ook heel wat matches afgewerkt. Het eerste team, een achttal combinatie van de schaakverenigingen Zierikzee en Denk en Zet uit Scherpenisse genaamd Zie Scherpe Combinatie, degradeerde vorig jaar uit de 3e klasse KNSB. Er is een nieuwe indeling en ZSC komt nu in de 4e klasse KNSB, de vervanger voor de Hoofdklasse ZSB. De viertallen komen uit in de ZSB en spelen ’s avonds op de clubavond van de thuisspelende vereniging.

ZSC speelde afgelopen zaterdag thuis in Scherpenisse tegen het Axels Landau 2. Aanvankelijk zag het er goed uit. Door overwinningen van Ben Snethorst en Martin Krijger, remises van Kim Fierens en Joost van Eenennaam, en een nederlaag van Mark van Rooten werd een tussenstand van 3-2 bereikt. Helaas konden de spelers aan de eerste drie borden, Olaf van der Sloot, Kees van de Nieuwendijk en Sebastiaan Koedoot, het net niet bolwerken en verloren. Een 3-5 nederlaag was toch wel een bittere pil.

Het vorig seizoen gepromoveerde A-viertal verloor maandagavond thuis met 1-3 van Souburg B.  Nadat Kees van den Nieuwendijk en Ben Snethorst remise gespeeld hadden verloor Martin Krijger. Sjaak Spiegels zag in de beslissende partij in gelijke stelling een venijnige combinatie over het hoofd en verloor.

Het C-team speelde thuis tegen het B-team. Paul Greefhorst blunderde in de zevende (!) door een mat in twee over het hoofd te zien: 0-1

John van Dalsen moest het opnemen tegen Kim Fierens, maar hij ging de boot in nadat Kim een pion liet promoveren tot dame: 0-2

Erik de Vrieze was erop gebrand eens te winnen van vader Peter. Nadat Erik met een dubbelaanval op koning en paard een stuk voorkwam, wist hij ook nog eens een kwaliteit te winnen. Peter kwam dat niet te boven: 1-2.

Fokko Baakman vocht als een leeuw tegen Kees Bimmel in het middenspel, waarin paardvorken aan beide kanten geprikt konden worden, was Fokko, ondanks enige tijdnood het koelst en kwam met een kwaliteit voor het eindspel in.

Fokko kwam steeds beter te staan, maar zijn tijd zakte gestaag tot minder dan 2 minuten. Ondanks het feit dat je er iedere zet 30 seconden bij krijgt, wordt het dan toch een stressvolle eindstrijd. Nadat Fokko de pionnen op de koningsvleugel kon veroveren gaf Kees op: 2-2

Er waren door de matches van de drie viertallen op maandagavond niet veel spelers meer over voor de interne competitie. Door puntvergoeding voor de spelers die in een team speelden bereikte Kim Fierens de top van het klassement. Teun Brouwer ziet zijn sterke spel beloond met een tweede plaats.

Chris van Eldik zette in vlot tempo de stelling van Marnix den Boer onder druk wat hem wel drie pionnen kostte maar wel steeds meer open lijnen opleverde. Helaas voor hem, het mocht niet baten. Den Boer hield het hoofd koel en maakte op de 27e zet een eind aan de partij door mat. Van Eldik had toen slechts gemiddeld 27 seconden per zet verbruikt, wellicht een record!

Herman Knop verdedigde zich al op de tweede zet met een heel riskante verdediging. Jac Weeland ging er eens goed voor zitten en offerde eerst een paard waardoor zijn dame de zwarte stelling kon binnendringen. Later offerde hij nog een loper met mat op de opgejaagde zwarte koning als gevolg.

Na een rustige opzet van de partij tussen Mark van Rooten en René van Rikxoort liet laatstgenoemde de zaak ontploffen. Hij offerde zijn dame, een gedurfd iets waar je nog jaren aan terug kunt denken. Het idee erachter was dat hij later met een pion kon promoveren tot een nieuwe dame. Alleen waren er voor die pion nog teveel velden die hij moest bewandelen. Met veel schaakjes won Van Rooten een boel zetten en ook veel materiaal waarna Van Rikxoort gedesillusioneerd opgaf.