Wederom kwam het combinatieteam uit Zierikzee en Scherpenisse zonder haar twee frontrunners niet verder dan één bordpunt. Met nul wedstrijdpunten en weinig bordpunten is formele degradatie nu dichtbij. Maar dat was niet het grootste nieuws van deze zaterdag. Uiteindelijk was Jan Versteegh dit seizoen een prima mol.

En wat Zie Scherpe Combinatie betreft: wij waren echt wel één seizoen in de derde klasse landelijk, vriend! En hoewel het afreizen naar plaatsen als Sas van Gent en Rotterdam een stuk minder exotisch klinkt dan vertoeven in Kiev en Tbilisi, gaan wij wel alle negen afleveringen meemaken (de tiende – de finale – hebben wij uiteraard geen recht op).

Het verhaal van de acteurs (kandidaten, geen mollen welteverstaan) van Zie Scherpe Combinatie is inmiddels bekend en hetzelfde. Ook dit keer werd het ratingverschil meedogenloos in de score uitgedrukt. Een positieve uitschieter en persoonlijk succes was er voor debutant Kim Fierens. Op het vijfde bord wist hij een keurige remise te bewerkstelligen. Een mooie in- en meevaller voor ZSC!

Sebastiaan Koedoot wist het laatste halfje voor ZSC letterlijk op het derde bord te brengen. Na een speculatief loperoffer op b5 en bijbehorend pionoffer op c7 leek na paard d5 er een dame d5+ op komst met torenwinst op a8. Indien 'sound' dan wellicht rijp voor de SOS schoonheidsprijs, maar in het geval van dit lekke mandje moesten de torens op a1 en h1 gegeven worden om de evenknie op a8 te kunnen veroveren. Een volle toren achter gaf toch nog aanknopingspunten om door te spelen gezien de even niet meespelende vijandelijke dame op h1 die haarzelf schuilhield achter de pionnen op f2, g2 en h2. Na zwarts Dxh2 kon Koedoot via Dd5+, Kh8 en Dd6 (aanval op ongedekte toren op f8) zet- (Kg8) en stellingherhaling afdwingen. Het zetten van de toren zou het paard van f4 naar g6 met schaak doen springen, met dameverlies op h2 (en eventueel zelfs gelijk mat) tot gevolg. Dit motiefje wel gezien alvorens het geven van de twee torens op a1 en h1, dat dan weer wel.

Tsja en verder? Rick van de Breevaart was als laatste klaar op het laatste bord. Na het overzien van een tussenschaakje een pion achter en dit was in een paarden versus lopereindspel niet te keepen. Teamcaptain Martin Krijger had net daarvoor op het vierde bord zijn meerdere erkend. In een voor hem onbekende variant offerde hij een pion voor gehoopte activiteit. De geïsoleerde vijandelijke pion bleek genoeg te verdedigen en gaf juist de witte stukken meer ruimte en zodoende was het nog even spreekwoordelijk vechten tegen de onvermijdelijke bierkaai (genoeg biermerken trouwens in de koelkast, zoals het ook hoort in een semi Vlaamse schaakvereniging).

Eerder moesten Joost van Eenennaam en Kees van den Nieuwendijk pas op de plaats maken wat hun goede resultaten betreft. Van Eenennaam gooide te oppurtuun zijn pionnen naar voren en moest daarvoor het prijspunt betalen. Van Nieuwendijk kon op het topbord het spel van de ratinghoogste van dit zestiental niet weerstaan. Ook op het bord ernaast moest Sjaak Spiegels zijn meerdere erkennen. Ben Snethorst was hetzelfde lot bestemd nadat hij een sterk veld had overzien.

Test en executie. Wederom een 7-1 verlies. De komende twee wedstrijden winnen zou nog kans geven op lijfsbehoud. Maar de illusie van behoud/ groen scherm hadden we zelf(s) niet voor aanvang van dit seizoen. Wat dat betreft zet het andere belangrijke (sport)nieuws van deze zaterdag het realiseren van een meer haalbare illusie (voor een jaar langer) in de koelkast. Het gaat hier natuurlijk om het niet behalen van haar zevende wereldtitel all round schaatsen door Ireen Wüst, om zodoende dichterbij haar doel van het minimaal evenaren van de acht titels van Gunda Niemann te komen.

p.s. het nieuws dat PSV met 5-0 klop heeft gekregen van Willem II levert u toch niet de desillusie op dat zij geen landkampioen gaan worden? Dubbel feest aan de Heuvel in Tilburg waarschijnlijk na het 4-4 gelijke spel van de plaatselijke schaaktrots Stukkenjagers tegen HWP, waardoor deTilburgers koploper blijven op bordpunten in klasse 1B .