Schaakvereniging Zierikzee speelt behalve een gewone interne competitie ook een interne snelschaakcompetitie en een interne rapid competitie. Afgelopen maandagavond vond de tweede rapidavond plaats waarin de rondes 5 t/m 8 werden gespeeld. Elke speler heeft 10 minuten bedenktijd voor een partij, plus nog een bonus van 10 seconden per zet.

De koploper na de eerste avond, Ben Snethorst, begon nu niet goed met verlies tegen Sjaak Spiegels. Twee andere kanshebbers, Kees van den Nieuwendijk en Martin Krijger, remiseerden tegen elkaar.

In de tweede ronde sneuvelde Van den Nieuwendijk tegen Jac Weeland waarmee hij op achterstand kwam bij zijn directe concurrenten die alle wonnen. Krijger mocht van geluk spreken dat Kim Fierens zijn dame weggaf.

In de derde ronde diende zich met Kim Fierens alsnog een sensatie aan: hij slaagde erin te winnen van Ben Snethorst, een kunststuk dat hij in de vierde ronde herhaalde door van Spiegels te winnen. Jammer dat Fierens de eerste rapidavond niet meespeelde, anders had hij nu waarschijnlijk wel in de top drie gestaan.

Martin Krijger is nu koploper met een kleine voorsprong op Spiegels en Snethorst. Een gewonnen partij is ongeveer 40 punten waard, een remise 20.

Op maandagavond 12 februari worden de laatste vier ronden van de rapidcompetitie gespeeld waaarna de rapidkampioen bekend is. Iedereen kan hieraan meedoen, dus ook niet-leden. Verzocht wordt kwart voor acht aanwezig te zijn in de recreatiezaal van “De Veste” aan de Manhuisstraat 32.

Het B-viertal, uitkomend in de derde klasse van Zeeland, boekte een fraaie 2,5-1,5 overwinning bij Middelburg 2 en handhaafde zich op de tweede plaats met een mooi uitzicht op promotie. Fokko Baakman gaf een mooie voorzet door zijn partij al snel te winnen. Peter de Vrieze en Kees Bimmel remiseerden daarna. Hiermee kwam de druk bij Piet de Vreede te liggen, als hij gelijk zou spelen was het team verzekerd van de zege. Hij was echter in een verloren eindspel verzeild geraakt en het was al laat, de vermoeidheid zou weldra toe kunnen slaan. De Vreede stelde remise voor wat zijn tegenstander, logisch, niet aannam. Toen begon echter de Middelburger foutjes te maken waarop De Vreede door een pion te slaan alsnog remise kreeg en daarmee zijn team de overwinning bezorgde.