Afgelopen zaterdag speelden we in de vierde ronde in de derde klasse G van de KNSB thuis, in Scherpenisse, tegen Bergen op Zoom. Wij waren op volle sterkte, zij hadden een speler minder, omdat die rolstoelgebruiker is, en de locatie in Scherpenisse is daarvoor niet geschikt. Ikzelf (Martin) had daarom geen tegenstander en fungeerde ik als wedstrijdleider.

We leken goed uit de startblokken te komen. Halverwege was de situatie als volgt: Hans kwam aardig uit de opening met de voor hem heel vertrouwde Pirc. Olaf zijn stelling stond heel lang behoorlijk gelijk. Sjaak zijn tegenstander speelde een tamme variant van het Siciliaans waar Sjaak een solide verdediging tegenover zette. Kees kwam goed uit de Draak en won zelfs een pion waarna hij de koningsstelling van zijn tegenstander vastzette. Sebastiaan kwam uit zijn Lasen Nimzowitsch Attack zoals hij wilde. Rick leek iets minder uit de opening te komen maar als hij ruimte krijgt is Rick levensgevaarlijk. En Joost, ons geheime wapen, kwam door goed inzicht een pion voor met ook een betere stelling. Alle reden voor optimisme dus!

Maar toch lukte het net niet. Hans verloor met kleine zetjes in het eindspel. Olaf verloor in een hectische slotfase waar hij wellicht een goede kans op remise had tegen een wel heel sterker tegenstander (rating 2326). Sjaak kon net niet winnen ondanks een pion voorsprong en remiseerde. Kees won verdiend na een partij vol wisselende kansen en heeft nu in de KNSB een score van 2 uit 4, en een TPR van 1955!!! Sebastiaan stond beter maar gaf zijn voordeel tot zijn eigen wanhoop (weer) weg. Rick kreeg niet de ruimte die hij zo graag heeft en verloor. Joost slaagde er niet in zijn voordeel in remise om te zetten en remiseerde.

Totaal dus een 3-5 nederlaag waarbij we 1 punt gekregen hebben. Je ziet wel dat de spelers wennen aan het hogeren niveau en er per wedstrijd op vooruitgaan. Volgende ronde op 16 december, uit tegen de Ivoren Toren in Rotterdam, weer een leuke uitdaging!