Het schaakseizoen is nu echt begonnen! Zaterdag speelde Zie Scherpe Combinatie, met spelers van Zierikzee en Scherpenisse, zijn eerste wedstrijd in de landelijke competitie. Maaandagavond dan de clubavond waarin Eik de Vrieze na een zwaarbevochten remise zijn eerste plaats kwijtraakte. En op diezelfde avond speelde het viertal Zierikzee A thuis tegen Middelburg B.

Peter en Erik de Vrieze, vader en zoon, troffen elkaar waarbij koploper Erik vastbesloten was deze familiestrijd te winnen. Na een slagenwisseling had hij de betere stelling maar moest wel een matdreiging pareren. Dat lukte na een slimme dameruil. Hierna volgde en aantrekkelijk schouwspel. Peter verzuimde een paar mindere zetten van zijn zoon af te straffen. Hoewel hij in het eindspel een pion achter stond ging Erik toch voor de winst. Maar hij vond de sleutel niet om de vesting open te breken, en nam Peters remisevoorstel aan.

Marnix den Boer kreeg van zwartspeler Mark van Rooten de Russische opening voorgeschoteld. Van Rooten echter blunderde al op de zesde zet een paard weg. Toch had Den Boer nog moeite de partij te winnen. Op de 59e zet pas was het echt uit, met voor beide spelers bijna geen bedenktijd over gaf Van Rooten op.

Als een grootmeester offerde Kees Bimmel tegen René van Rikxoort al snel een loper. Hierdoor kwam Van Rikxoort zijn koning in het open veld terecht. Bimmel opende een mataanval waarbij Van Rikxoort niet altijd de juiste verdediging vond. De partij eindigde met mat op de 22e zet in het voordeel van Bimmel.

Frans Nijman dacht al snel een pion te winnen maar Paul Greefhorst geeft niets zomaar weg. Er volgde een mooie tegenaanval die al na zeven zetten eindigde met een fraai stikmat.

Fokko Baakman rokeerde lang om zijn koning veilig te stellen maar overzag dat Eric Bouman een belangrijke pion kom winnen, wat deze een machtig pionnenblok in het centrum opleverde. Zijn stelling was winnend maar het mat kwam al op de 26e zet omdat Baakman de dreiging over het hoofd zag.

Ook tegen Jac Weeland probeerde Chris van Eldik zoveel mogelijk af te ruilen. Een strategie waar een rasaanvaller als Weeland niet bepaald een fan van is. Het ging lang gelijk op, toen vond Van Eldik dat de dames aan de beurt waren om te ruilen. Weeland ging erop in, het kostte hem een pion maar hij hield wel een machtig loperpaar over. Het leverde hem even later materiaalwinst op en daarmee de partij.

ZSC is al een aantal jaren achtereen op de tweede plaats in de Zeeuwse Hoofdklasse geëindigd, promotie kwam er telkens net niet van. Maar de kampioen van afgelopen seizoen, Landau 2 uit Axel, wilde niet promoveren omdat ze teveel leden verloren. ZSC werd hierop uitgenodigd en pakte de handschoen op. De eerste ronde in de landelijke klasse 3G was uit tegen Capelle aan de IJssel, een team met een gemiddelde rating van ruim 300 punten meer. Bij een zo groot ratingverschil is te voorspellen dat ZSC een kans van 15% op winst had. Dat kwam ook uit, het werd een verlies van 7-1. Maar de meeste ZSC spelers moesten pas op het laatste moment de vlag strijken, ze hadden best kansen gehad. Olaf van der Sloot en Kees van den Nieuwendijk besloten een betere stelling met een mooi resultaat: beiden remise.

Zierikzee A opende de avondcompetitie tegen Middelburg B met een 3-1 zege. Martin Krijger was al snel klaar, met winst. Kees van den Nieuwendijk kwam niet goed in zijn spel en verloor. Sjaak Spiegels profiteerde optimaal na een heel zware partij door een klein foutje van zijn sterke tegenstander. Ben Snethorst besliste de match in de late uurtje door een ingewikkeld eindspel met ongelijke lopers fraai te winnen. De sleutel hierbij was zijn toren tegen een loper te offeren waarna zijn pionnen niet meer te stoppen waren. En dat in hevige tijdnood!