Om de spanning te begrijpen is het goed te weten dat als twee teams van 4 kinderen tegen elkaar schaken de winnaar 2 matchpunten krijgt en de verliezer 0. Bij gelijkspel krijgt ieder 1 machpunt. Bij gelijke stand telt het aantal bordpunten. Win je met 4-0, dan krijg je vier bordpunten en bij gelijkspel dus 2. Is een van de vier partijen remise, dan krijg je daarvoor een half bordpunt.

Welnu de eerste teams van Binnen de Veste en Onder de Wieken wonnen als enige de eerste vier ronden en stonden samen met 8 punten aan kop. Binnen de veste had een half bordpunt meer gescoord dan Onder de Wieken en stond dus op de 1e plaats. Op de gedeelde derde plaats stonden vier scholen met ieder 6 matchpunten. In de vijfde ronde speelden de twee koplospers tegen elkaar, maar ze deelden de punten en zagen de voorsprong op de achtervolgers dus teruglopen.

In de zesde ronde wonnen beide teams net 3-1 en met een half bordpunt meer voor Binnen de Veste gingen beide teams de laatste ronde in. Binnen de Veste was in de laatste ronde al snel klaar tegen het tweede team van Onder de Wieken en won met 3-1. Het eerste team van Onder de Wieken speelde vier behoedzame partijen tegen OBS Duiveland/Nieuwerkerk en moesten nu met 4-0 winnen om het kampioenschap op bordpunten binnen te halen. Langzaam maar zeker wist Onder de Wieken de eerste drie partijen winnend af te sluiten en bijna alle ogen in de zaal waren gericht op het vierde en laatste bord. De speler van Onder de Wieken stond beter, maakte geen fouten en won uiteindelijk de laatste en allesbeslissende partij. Met 23 bordpunten verslaat Onder de Wieken Binnen de Veste (22,5 bordpunt) en mag zich voor het eerste in de geschiedenis kampioen van Schouwen-Duiveland noemen.

Oud-leerling van de school en ere-lid van Schaakvereniging Zierikzee Martin Krijger reikte Onder de Wieken de naar hem vernoemde wisselbeker uit.

Onder deze twee krachtpatsers eindigden 4 teams met 9 punten. Ook hier moesten de bordpunten geteld worden om de ranglijst te bepalen. 3e t/m 6e zijn het vierde team van OBS Duiveland/Nieuwerwerk, het twee en vierde team van Binnen de Veste en het eerste team van de Klimop. Helaas voor dat laatste team mogen alleen de eerste 5 teams meedoen met het Zeeuws kampioenschap op 12 maart in Terneuzen.

Zaterdag 20 februari is het Open snelschaakkampioenschap van Schouwen-Duiveland. Iedereen mag meedoen: klik hier voor meer informatie

Klik hier voor de eindstand en alle uitslagen of klik hier voor foto's