In de negende ronde van de competitie van Schaakvereniging Zierikzee werd flink strijd geleverd aan de top van de ranglijst. Sjaak Spiegels belandde na een remise op de eerste plaats met een minimale voorsprong op de vorige koploper. Dat is Kees Bimmel, hij verloor van een gretige Kees van den Nieuwendijk, die nu kort achter de koplopers de derde plaats bezet.

Koploper Kees Bimmel moest het opnemen tegen achtervolger Kees van den Nieuwendijk die met zwart De Draak op het bord bracht. Bimmel kwam iets beter uit de opening maar verzuimde in het middenspel een afgeruild paard terug te slaan met zijn loper in plaats van met zijn pion. Hierdoor kreeg Van den Nieuwendijk een open c-lijn. Uiteindelijk kon hij via deze open lijn een toren op de 7e rij plaatsen en beginnen met het opsnoepen van Bimmel's pionnen. Na dit snoepfestijn - het is immers Sinterklaastijd - gaf Bimmel op.

Ben Snethorst speelde met wit zijn vertrouwde systeem tegen Sjaak Spiegels. Zwart probeerde het spel van wit te ontregelen maar de witte stelling was stevig. Er volgde een positionele strijd om invloed in het centrum. Toen alle lichte stukken waren afgeruild, was de dynamiek uit de wedstrijd. Beide spelers besloten tot remise.

Martin Krijger dacht met de zwarte stukken Marnix den Boer een zwakke pion en daarmee een mindere stelling te bezorgen. Het eerste lukte, het tweede niet. Den Boer speelde aktief tegen en behaalde langzaam maar zeker met een reeks uitstekende zetten. In het eindspel bleef Den Boer ondanks dreigende tijdnood een beter stelling houden. Heel even leek zijn overwinning nog in gevaar te komen doordat een toren verloor, maar Krijger overzag even later dat zijn paard in stond. Met veel meer pionnen op het bord wist Den Boer de vijandelijke koning klem te zetten en Krijger gaf op.

Paul Greefhorst speelde met wit tegen Fokko Baakman die duidelijk niet zijn avond had. Al vroeg in de opening ging het mis. Na 3 ..Lb4 4. c4 .. Lc5 en 5. d4 werd Baakman gedwongen al in de 6e zet voor de derde keer met dezelfde loper te spelen. Dat kost ontwikkeltempo. Nadat Greefhorst op de 18e zet een kwaliteit kon winnen liet Baakman ook nog het vijandelijke paard ontsnappen en was de partij voor hem hopeloos verloren.

Frans Nijman kon zijn stukken na een moeizame opening van Marco Vieveen goed ontwikkelen. Hij was al aardig op weg naar een winnende stelling toen hij een listige zet van de toch altijd gevaarlijke Vieveen over het hoofd zag. Het kostte hem zijn dame tegen een paard. Met de moed der wanhoop probeerde hij nog er wat van te maken maar moest uiteindelijk toch opgeven.

Teun Brouwer houdt van open spel, en zette op beide vleugels de deuren van zijn stelling wagenwijd open. Helaas voor hem dook Piet de Vreede enthousiast in de vrijgekomen ruimte en belaagde de koning van Brouwer. Brouwer dirigeerde zijn dame in de richting van haar bedreigde echtgenoot maar trapte in een paardvork. Dame weg, partij over voor Brouwer.

Erik de Vrieze dacht de loper van Henny de Jonge te pennen, met zijn sterke dame. Maar zijn tegenstandster, de slimme dame, ontweek de dreiging met een venijnig schaakje met de loper. Ook deze dame ging verloren, de derde al van de avond, en ook Erik de Vrieze gaf op.

De partij tussen Peter de Vrieze en Adrie de Jonge was er een van statisch schuiven. Op het eind van het middenspel miste De Vrieze een tussenschaak wat hem een pion kostte, maar even later kreeg hij die weer terug, wat hem ook nog een vrijpion opleverde. Die liep door, niet meer tegen te houden door De Jonge. Toen het pionnetje de overkant kon bereiken en promoveren was de partij gewonnen voor De Vrieze.

John van Dalsen had zich als gebruikelijk verschanst in een egelstelling, Frans de Jansen zette als gebruikelijk alles onvervaard op de aanval. Een mooi scenario voor een clash tussen twee stijlen. Twee lopers van Van Dalsen werden geruild tegen twee paarden van Jansen, wat Jansen meer speelruimte gaf. Hij drong de koning van Van Dalsen achteruit. Het kostte Van Dalsen veel bedenktijd om zijn vorst nog te redden. Hij had nog maar enkele seconden over toen Jansen dan toch het vonnis velde.