Johan werd op 4 december 1931 in Wemeldinge geboren, en verhuisde in de vijftiger jaren voor zijn werk naar Zierikzee, waar hij eerst als meteoroloog voor het KNMI en later voor de Deltadienst werkte.

Johan werd voor zover we nog kunnen nagaan in 1969 lid van onze club, en voelde zich al snel thuis. Niet alleen door zijn schaken maar zeker ook door zijn omgang met de andere schakers.

In 1982 trad de toenmalige voorzitter, notaris J. J. van den Ende af, en benoemde Johan tot zijn opvolger. Hij pakte de uitdaging vol verve op en ontpopte zich tot een bezige, inspirerende en gemoedelijke voorzitter. Hij vond het heel belangrijk dat niet alleen het schaken, maar zeker ook de onderlinge band tussen de leden gestimuleerd werd. Tijdens deze 21-jarige periode werd het 75-jarig jubileum van de club groots gevierd en slaagde het eerste team erin, voor één jaar, te promoveren naar de 3e landelijke klasse. Ook gaf Johan mede gestalte aan het lesgeven op basisscholen. En onder zijn voorzitterschap begon de club met het open lucht schaak onder de Beuze op Koninginnedag. Zelf was hij bijna altijd van de partij.

In 2003 werd Johan als voorzitter opgevolgd door Herman Jukkenekke, die vorig jaar overleed. In 2003 werd Johan benoemd tot het derde erelid van de vereniging, na Van der Hoeven in 1937 en Van den Ende in 1982.

Op het honderd jarig jubileum van de club in 2012 onthulde hij samen met Jan Verduyn den Boer de door de leden geschonken gevelsteen en schreef hij het voorwoord van het jubileumboek.

Na de dood van zijn lieve vrouw Corrie in 2005 brak voor Johan een moeilijke periode aan, sinds vorig jaar kwam hij door ziekte niet meer naar de club. Op één keer na, bij het kersttoernooi in 2012 was hij er voor de laatste keer.

Wij verliezen in Johan een bijzonder mens.