had een zware dobber aan het onderaan staande Vlissingen A. Bas speelde eens iets ander in het London System, wat hij al 20 jaar speelt. Nu weet hij waarom hij dat al 20 jaar zo speelt, hij kwam met een moeilijke stelling te zitten en zijn dame werd ingesloten. Hierna kreeg hij nog enige tijd les in hoe het wel gemoeten had van tegenstander Michael Wise, groot kenner van theorie en in het verleden enkele malen Zeeuws Kampioen.

Martin kreeg een Franse afruivariant te bestrijden, waar heel moeilijk voordeel te bereiken was. Uiteindelijk maakte de Vlissinger toch een foutje, waarmee de stand recht getrokken was.

Hans keek even bedenkelijk toen tegenstander Henk Massink zijn vertrouwde Pirc bestreed met g4. Niet gebruikelijk, maar Hans vond het goede antwoord door met c5 op een soort Siciliaans over te gaan. Na een moeilijke partij hielden beiden het op remise, waarmee beiden ook opgelucht leken.

Kedem maakte een klein foutje in de opening en kreeg daarna eigenlijk geen kans meer. Wel zette hij nog knap een koningsaanval op, maar zijn tegenstander liet zich niet verrassen.

Door deze 2,5-1,5 nederlaag staan Zierikzee A en Vlissingen A samen onderaan, Zierikzee heeft wel meer bordpunten.

Zierikzee B

Op bord 1 kon Ben Snethorst remise houden ondanks het feit dat zijn tegenstander 2 verbonden pionnen had op de 7e en 6e rij.

Op bord 2 ontstond in het middenspel een nadelige stand voor Marnix den Boer. Door een klein foutje van zijn tegenstander kon Marnix profiteren. Een mooie mat-combinatie besliste de partij in het voordeel van Marnix.

Op bord 3 kwam Kees Bimmel terecht in een eindspel met een zwarte loper + toren tegen een paard + toren met ieder 4 pionnen. Alle witte pionnen stonden op witte velden. Van beide kanten geen aanvalskansen. Remise.

Op bord 4 stond Peter de Vrieze op een bepaald moment verloren maar sleepte er toch remise uit.

Zierikzee B scoorde hiermee de eerste overwinning maar blijft in het bezit van de rode lantaarn.

In de huishoudelijke competitie waren er slechts 13 spelers over om ingedeeld te worden. Oneven; de computer bepaalde dat Frans Nijman de gangpartij mocht spelen. Frans ging achter de witte stukken zitten, waarbij elk loslopende schaker een zwarte zet mocht doen. Vol ijver en optimisme dirigeerde Frans zijn stukken naar voren, achter het zwarte tegenspel zat toch geen beleid verscholen. Tot Bas kwam. Met nog de te snel verloren partij aan bord 2 en de wijze lessen van Michael Wise in zijn achterhoofd bleef Bas op de zwarte stoel zitten en sleepte nog een remise uit het vuur. Jammer voor je Frans…

De strijd tussen nog-kampioen Sjaak en de sterkste nieuwkomer Kees vdN eindigde onbeslist. Aan de kop van de ranglijst veranderde niets vanwege de teamwedstrijden.