Aan bord 5 dacht ik met een pionoffer een sterke koningsaanval te krijgen, maar dat bleek een misrekening en ik was als eerste klaar: verlies. Nou ja, het voordeel is dan dat je je aan je taak als teamleider kunt wijden.

Nog voordat ik me kon orienteren kwam Bas naar me toe. Of hij remise mocht maken. Na een Siciliaanse Pirc, waarin Bas zijn sterke tegenstander geen ruimte gaf, was de stelling vastgelopen. Ik stemde toe, ervan uitgaand dat kopman Hans toch wel zou winnen.

Toen een degelijk rondje gedaan, over het algemeen zag het er toch wel een beetje zorgelijk uit. Arend vroeg me of hij ook remise mocht aannemen. Hij was na een postionele achterstand wat gaan rommelen, en vond dat wel een gelijkspel waard. Gelet op de ander partijen vroeg ik hem door te spelen, maar geen risico te nemen.

Vervolgens meldde Jan zich met remise. Hij dad dezelfde tegenstander als in de uitwedstrijd, toen won Jan.

Ik stond nog te kijken bij de stelling van Jan, toen ik gemompel aan het bord ernaast hoorde. Arend zijn tegenstander had geblunderd, punt voor ons. Tja Arend, advies fantastisch opgevolgd!!

Stand intussen 2-2. Overige borden: Hans snoerde de vijandelijke stelling steeds meer in, Kedem leek steeds beter te komen staan, Rick stond na een offensief niet zo goed, kwaliteit minder, en Bart had een mooi initiatief, maar hoe maak je het af? Alles bij elkaar kon het alle kanten op.

Hans was als eerste klaar. Nadat en fout van hem in de opening onbestraft bleef, kreeg hij met een pion minder het initiatief en rondde de partij vakkundig af met winst.

Toen Bart. Het leek erop dat zijn tegenstander zich ontworsteld had aan de druk, en Bart probeerde nog een simpel trucje door gebruik te maken van een penning op de vijandelijke koning.  De HWPer zag het trucje geloof ik wel, en bedacht daarvoor een goede oplossing. Alleen had hij het mat-in-een wat toen ontstond niet gezien…

4-2 voor ons. Rick vroeg of hij remise mocht voorstellen. Van mij mocht hij, hij had zich op zijn geheel eigen wijze aan de achterstand ontworsteld. Ik beloofde hem nog een traytje bier als hij zou winnen, maar heel verstandig hield hij het op een gelijkspel.

Kedem, de jongste, was nog het laatst bezig. langzaam maar zeker had hij de stelling van zijn sterke tegenstander (Zeeuws Kampioen in 1974 en 1977) gesloopt. en beeindigde de partij met mat.

Door dit prachtige resultaat bevinden we ons nu op een riante derde plaats, met toch nog een kansje op de eerste plaats, maar ook de laatste plaats is dichtbij. Al met al een heel leuke hoofdklas, waar de krachten dicht bij elkaar liggen. De volgende match, 9 maart, wacht ons weer een koploper, nu Middelburg!

ZSB Hoofdklasse MP BP

1 Middelburg 10 32