Paul Greefhorst was dankzij zijn compromisloze aanvallende stijl gestegen naar de vijfde plaats, en mocht koploper Hans Aangeenbrug aan de tand voelen. Ook nu probeerde Greefhorst zijn tegenstander te verrassen, maar Aangeenbrug concentreerde zich op zijn goede positie, en al vrij snel was de stelling van Greefhorst onhoudbaar en kon hij opgeven.

Kedem Gutkind trad met wit net als vorige week op tegen een Draak. Deze keer kreeg hij de variant die hij wel wilde en kwam dan ook met een stevig centrum en veel ruimte op de damevleugel uit de opening. In het middelspel werden de zwarte stukken van Kees van den Nieuwendijk echter gevaarlijk actief. Beide spelers misten dat de actieve zwarte toren op vrij simpele wijze ingeloten kon worden met torenwinst. Na alle stukken te hebben geruild kwam er een iets gunstiger eindspel op het bord voor wit wat een pion opleverde. Door de tijdnood blunderde Van den Nieuwendijk een tweede pion weg en toen ook de laatste stukken dreigden geruild te worden besloot hij op te geven.

Voor de vierde keer op rij kreeg Martin Krijger van zijn tegenstander zijn eigen favoriete opening, De Draak, voorgeschoteld. Sjaak Spiegels kwam met dezelfde variant daarop die Hans Aangeenbrug ook speelde, en trok met enkele messcherpe zetten het initiatief naar zich toe. Krijger kwam in een lastige stelling en zag zich genoodzaakt een pion te offeren om het initiatief terug te krijgen. In een lastige stelling zag Spiegels toen een venijnig schijnoffer over het hoofd en gaf op. Met een andere zet had hij een iets betere stelling over gehouden.

De pion op f7 is door de eeuwen heen veel besproken. De achilleshiel van het schaakspel wordt hij wel genoemd, er zijn boeken over geschreven met partijvoorbeelden uit Rome (1600) tot heden. En er zijn toernooien georganiseerd waarin Paard x f7 al vroeg in de opening als verplichte zet was opgenomen.

Zwartspeler Frans Jansen koos tegen Piet de Vreede voor de Siciliaan en wist aanvankelijk de witte stukken terug te sturen naar de eigen speelhelft, maar kwam tot de verbijsterende ontdekking dat hij steeds net te laat kwam toen de Vreede via de koningsvleugel met hetzelfde paard terugkeerde en - jawel - de pion op f7 verloren bleek te staan! Doordat wit niet met het paard (vork op dame-toren!), maar met de loper sloeg kwam de zwarte koning schaak te staan en moest het open veld in vluchten. Manmoedig probeerde Jansen het tij te keren maar ook zijn achilleshiel bleek te kwetsbaar: na 17 zetten maakte de witte dame op e6 een eind aan de strijd.

Volgende week is er een thema-avond op de club, met aansluitend snelschaak. Ook niet-leden kunnen meedoen, graag aanmelden via secretaris@zierikzeeschaakt.nl