Ikzelf (Martin) mocht tegen mijn collega-teamleider Albert Vermue. Hij was er geloof ik niet zo met zijn gedachten bij, en deed in de voor hem toch vertrouwde Spanjaard een paar heel foute zetten. Na 19 zetten stond hij al verloren.

Bart verloor hierna omdat hij een stuk kwijt raakte. Hij probeerde nog van alles, maar zijn tegenstander gaf het voordeel niet meer uit handen.

Kees had een mooie aanval op de vijandelijke koning, maar helaas raakte ook hij een stuk kwijt, en kon het ijzer niet meer met handen breken.

Marnix kreeg de voor hem nog onbekende Philidor (de opening bedoel ik) tegen zich en speelde hem wat te voorzichtig. Hij kreeg een mindere stelling en de aanval die volgde was niet meer te houden.

De stand was nu 3-1 voor SKS, op de overige borden kon het nog alle kanten uit, tijd om te gaan rekenen. Hans stond beter, Guido gelijk, Arend tikje beter, Kedem onder druk.

Na een poosje vroegen Kedem en Arend of ze op winst moesten spelen of voor remise mochten gaan. Ik antwoordde beiden, gelet op de stand bij de overige borden, zelf de beslissing mochten nemen. Beiden remiseerden, terecht.

Arend speelde, terug van lang weg geweest, prima, en had een pionnetje meer, maar zijn tegenstander stond actiever.

Kedem behandelde de zeldzame variant van Londens systeem uitstekend maar kreeg een flinke koningsaanval over zich heen . Hij kon alles mooi kiepen, maar op winst spelen was te riskant, en hij besloot tot remise.

Guido op twee speelde een uitstekende partij. Het grote verschil in rating was niet op het bord te zien. In een gecompliceerde partij hield Guido het materiaal heel lang in evenwicht en bezweek pas na bijna 4 uren spelen.

Hans had een prima partij gespeeld en leek op beide vleugels en in het centrum door te drukken. Waarschijnlijk heeft Hans wel ergens een winnende voortzetting gemist. Tegen het eindspel stelde zijn tegenstander remise voor. Hans weigerde en ging voor de winst. Heel jammer dat hij een beoordelingsfout maakte en toch nog verloor.

Uitslag 6-2 voor Souburg dus. Ik feliciteerde Albert met de behaalde team-overwinning, waarop hij antwoordde dat SKS nog naar Zierikzee of Scherpenisse moet: “dan kunnen jullie revanche nemen.” “Klopt”, zei ik, “dan kun jij misschien ook revanche nemen”. Het is altijd weer een genoegen in Souburg te spelen, ook al halen we niet vaak veel punten weg. Enkelen spraken ook nog hun deelneming uit met het verlies van Herman. Hij was ook daar een graag geziene gast. En na de wedstrijd miste ik hem. Herman belde altijd direct na een wedstrijd, soms ook wel tijdens de wedstrijd, hoe het gegaan was.

1 Hans Aangeenbrug 1934          Rogier van Gemert 1861   0-1

2 Guide vd Breevaart 1376         Martin Koolhoven 1853     0-1