Team A won verdiend van HWP-A. Hans had een plusremise tegen Kees Nieuwelink, Zeeuws Kampioen. Bas en Kedem remiseerden ook, Martin won met enig geluk.

De verslagen van het tweede, dat met 3-1 verloor; alleen Peter de Vrieze won.

Marnix Probeerde met Caro Cann te openen, tegenstander had een iets andere idee.
Maar ik kwam goed uit de opening, vond het alleen een beetje te passief, en had zin in een beetje vuurwerk, wat mijn stelling niet ten goede kwam. Maar de doodsteek was mijn loper afruilen die mijn paard dekte.
Dus paard weg. Had uit deze partij toch eigenlijk minstens een remise uit moeten slepen.
Maar je bent een rund als je met vuurwerk stunt.

Brakel. Het was het oeroude Dame-gambiet, dat ter tafel kwam. Ik verwijt mij dat ik de opening te fors aanpakte. Rocheren en meteen centrum aanvallen lijkt wel aardig, maar als zwart weet hoe de aanval moet worden opgevangen, wordt het toch een moeilijke aanpak voor wit. Wit had wel aanvallende ideeën, maar dat ging ten koste van de stelling: dubbelpion. Zwart ruilde gedwongen materiaal af . De resultaten van de afruil waren voor wit niet goed: de dame staat verkeerd en een ‘slecht’ paard tegen een ‘goede’ loper betekende materiaalverlies. Ik buig in deemoed het hoofd.

Peter. In het midden spel zag ik een tussensckaakje niet waardoor ik een kwaliteit achter kwam. Mijn pion op de e-lijn kon ver oprukken waardoor zijn loper werd aangevallen, deze was te redden maar dan zou er een vorkje komen op zijn dame en toren. Hij sloeg met de loper mijn pion en dat liep fout af want deze kon ik zo slaan met mijn dame en  schaak. toen viel zijn stelling als een kaarten huis in elkaar. Als hij mijn paard aangevallen had met g5 was er niets aan de hand geweest.

Kees. Wit speelde een dame-gambiet dat door zwart niet werd aangenomen.

In de loop van de partij kwam zwart steeds meer in de verdrukking waardoor weinig kansen op initiatief. Wit kon een koningsaanval opzetten, die vanwege de gedrukte stelling uiteindelijk niet door zwart kon worden gepareerd.

Wit won met een mat combinatie.

Op de eerste competitieavond in ZSB-verband ontving Zierikzee D de spelers van Zierikzee C. De spelers van D waren er natuurlijk op gebrand te laten zien dat het “betere team C” niet zo maar automatisch zou winnen.

Teamcaptain Paul Greefhorst kwam echter niet goed uit de opening tegen Fokko Baakman en zag zijn stelling steeds meer verslechteren en gaf uiteindelijk op. Piet de Vreede was inmiddels met Pang Yuen al een remise overeengekomen. Linda Greefhorst speelde een goede partij tegen Marco Vieveen maar een door haar uitgevoerde combinatie kostte haar toch een stuk. Marco gaf echter in het eindspel een toren weg en gaf op.  Mark van Rooten wist zijn partij tegen John van Dalsen te winnen.  Zierikzee D wint dus met 2,5- 1,5 van C!

In de interne bleef Marnix door zijn vergoeding voor een teamwedstrijd aan kop. Dat duurt nog wel een poosje; volgende week Algemene Leden Vergadering! Kees van den Nieuwendijk naderde tot op een paar puntjes via een zwaar bevochten zege op Teun Brouwer.

Allen die aan dit verslag meewerkten hartelijk dank.