Ook werd het eeuwfeestboek gepresenteerd, waarin veel geanalyseerde schaakpartijen van leden door de jaren heen, en enkele tientallen kostelijke verhalen en anekdotes die het verhaal van de honderdjarige goed weergeven. Het een en ander aangevuld met vele foto´s en ook cartoons.

In april was er de simultaan voor de eilandelijke jeugd, waarin Nederlands vijfde schaakster, de achttienjarige Anne Haast, het opnam tegen twintig tegenstanders. Het werd een onvergetelijke middag waarin Anne bij veel jeugdspelers het schaakvlammetje nog sterker aanwakkerde.

Het slotstuk van de vieringen was op zaterdag 8 juli de rondvaart voor leden en partners op de klipper " De Bracksand" van clublid John van Dalsen. In uitstekende stemming kregen de schakers les in het zeilen, en werd over van alles en nog wat gepraat, nauwelijks over schaken. Ter afsluiting namen allen deel aan een uitgebreid diner aan boord, waarna bij het invallen van het donker de schakers tevreden het schip verlieten.

Terugziend op de afgelopen eeuw constateerden de schakers unaniem dat het spelletje de verbindende factor was en is, maar dat juist de mensen zijn die de club maken tot iets bijzonders.

op de fot Lai Hang Yuen charmant aan het roer