Erelid Johan Hoogstrate verrichtte de opening door het doek te onthullen, dat ter gelegenheid van het 90-jarig bestaan van de club gemaakt werd door diverse schakers van toen. Vervolgens memoreerde voorzitter Herman Jukkenekke in zijn toespraak de verschillende hoogtepunten uit de clubhistorie, zoals het Zeeuws kampioenschap, het Zeeuws bekerkampioenschap, en de deelname aan de landelijke competitie, nu 11 jaar geleden. Na 17 jaar geschaakt te hebben in het UVV-gebouw, was nu de tijd rijp voor een nieuw lokaal. De recreatiezaal van De Veste aan de Manhuisstraat. Groot, geriefelijk, mooi, en sfeervol. Kortom, wat wil je als schaker nog meer? Aansluitend begon rond acht uur de simultaan tegen Arletta van Weersel, de nr. 2 van de Nederlandse dames tot 20 jaar. Arletta had van te voren aangegeven tegen maximaal 15 spelers te willen spelen. Toen bleek dat er maar liefst 25 belangstellenden waren, maakte ze er geen probleem van, en liet allen meespelen. Alvorens te beginnen, richtte ze zich tot de spelers, en vertelde, dat ze de Zierikzeese schaakwereld een beetje kent. Als klein meisje speelde ze vaak mee met het openluchtspel onder de Beuze. Arletta bleek een uitstekend simultaanspeler. Ze liet iedereen zijn/haar eigen spel spelen, en toonde haar kracht door ook de sterke schakers het knap lastig te maken. Zij behaalde een uitstekende score van maar liefst 86%. Alleen Arend Bandsma en Sjaak Spiegels wisten van haar te winnen. Remise werd behaald door André Tillema, Johan Hoogstrate, en John van Dalsen. Pas na twaalven werd de laatste partij beslist, en kon de nog fris ogende Arletta, vergezeld door haar vader, naar huis.