In de 7de ronde van de KNSB heeft ZSC zich in een direct degradatieduel niet van de onderste plaats kunnen ontworstelen. In Gorinchem werd met 5-3 verloren van het plaatselijke De Giessen en Linge 1 die daarmee goede zaken deed om in de klasse 4F te blijven. Tijdens het welkomstwoord maakt de hun teamleider nog de opmerking dat bij winst van ZSC het aantal wedstrijdpunten gelijk zou worden aan die van hen. Lange tijd zagen de stellingen er gezond en gelijkwaardig uit op de meeste borden maar helaas gingen dewedstrijdpunten niet mee naar Zeeland.

Al vroeg in de middag haalde tot ieders verrassing Kees van den Nieuwendijk op het 6 e bord als eerste een halfje binnen. Met een prima stelling en groot tijdsvoordeel besloot hij zonder overleg remise aan te bieden wat dan ook vrij snel werd geaccepteerd door zijn opponent.

Aloys Kersten speelde een uitstekende partij op het 3 e bord. Hij had na een Scandinavische verdediging het initiatief genomen en won daardoor een pion. Hij leidde zijn betere stelling bekwaam naar winst. Op het 6 e bord kwam Olaf van der Sloot niet in gevaar en deelde het punt.

Op het 8 e bord leek dit er ook in te zitten bij Michel Melkert. Hij was gelijkwaardig het middenspel in gegaan maar richting het eindspel liet hij zich toch een pion ontfutselen die uiteindelijk in een toreneindspel funest voor hem werd. Sjaak Spiegels kreeg goed spel op het 5 e bord na een Aljechin en zadelde zijn tegenstander op met een mindere pionnenstructuur. Dit was echter onvoldoende om te winnen en de vrede werd dan ook getekend.

Joost van Eenennaam kreeg op het 2 e bord te maken met sterk positie spel van de Gorkummer. Toch kwam hij op enig moment een fractie beter te staan maar maakte daarna enkele foutjes met pionverlies tot gevolg. Zijn opponent offerde in het eindspel een kwaliteit om zo zijn vrijpion op de laatste rij te brengen waarna de Scherpenissenaar zich gewonnen moest geven. Hetzelfde resultaat was er voor Rick van de Breevaart op het 4 e bord. Hij kwam al vroeg in de partij iets minder te staan wat resulteerde in kwaliteitsverlies in het middenspel. Toch kon hij tegenspel creëren maar nadat zijn tegenstander het gevaar kon
afwenden, bleek het materiaalverschil beslissend in het eindspel.

Teamleider Dig de Graaf ging tot het gaatje op bord 1 en zat 5 uren achter de tafel om zijn halfje zeker te stellen. Hij was na een Pirc beter uit de opening gekomen maar kon geen beslissende koningsaanval opzetten. Daarna brak er een fase aan met fouten aan beide kanten waarbij de Scherpenissenaar zelfs verloren kwam te staan. Toch kon hij met vechtlust en dankzij onnauwkeurigheden van zijn opponent een kwaliteit voorkomen. De kopman van De Giessen en Linge kwam uiteindelijk goed weg met eeuwig schaak. In de laatste twee ronden volgen op de schaakzolder in Scherpenisse nog de directe confrontaties tegen de concurrenten Krimpen a/d IJssel 3 en Spijkenisse 2. Beide wedstrijden moeten als finales worden gespeeld en bij een dubbele overwinning bestaat er nog een kansje op lijfsbehoud.

Vonk, J.J. (Jaco) 2030 Graaf de, D. (Dig) 1947 ½ - ½
Schakel, T.T. (Tim) 1987 Eenennaam van, J. (Joost) 1913 1 - 0