Het was een drukke schaakavond in Zierikzee met 2 viertallen op bezoek en 6 partijen in de huishoudelijke competitie. Door de 8 externe wedstrijden veranderde er in de ranglijst niet veel, wel schoof Marnix den Boer op naar de tweede plaats.

Vorige week zaterdag werd de provinciale ronde  van de schaak-off gespeeld. Erik de Vrieze, die zich namens Zierikzee geplaatst had, behaalde een mooi succes door gedeeld eerste te worden in zijn groep en zich daarmee te plaatsen voor de landelijke finale. Erik won twee partijen die veel weghadden van offerfeesten en remiseerde de andere partij.

Het A-team won met 3-1 van Middelburg 2. Tim Fierens was al snel klaar met mat in 9 zetten. Kees van den Nieuwendijk won ook na een fout van zijn tegenstander in gelijke stand. Hierna won ook Martin Krijger die al snel de dame van zijn tegenstander had veroverd. Alleen Sjaak Spiegels wist niet te winnen. In betere stelling tegen de sterke Alex Jonkheer gaf hij pardoes een toren weg.

Het B-team verloor met 1½-2½ van Souburg C. John van Dalsen verloor na lang in de verdrukking gezeten te hebben. Paul Greefhorst trok de stand weer gelijk na via grote druk zijn tegenstander tot een fout te dwingen. Het leverde hem een pion op die hij met moeite wist te verzilveren. Frans Jansen verloor ondanks zijn ingenieuze aan- en invallen. Fokko Baakman wist een flinke achterstand toch nog remise te houden.

Michel Melkert en Pieter-Jan van Strien maakten er een leuke partij van met foutjes over en weer. Melkert zette een flinke aanval op die Van Strien met allerlei penningen pareerde en omboog naar partijwinst.

Michels zus Laura speelde een leuke partij tegen Jac Weeland, alleen had ze wel de handicap dat ze al in de opening een stuk kwijtraakte. Laura probeerde van alles maar Weeland doorzag ook alles en kon met zijn winst een slechte competitiestart weer een beetje goedmaken.

Mark van Rooten dacht een leuke aanval op te zetten maar dat is tegen Frans Nijman niet te doen. Nijman drukte terug en bezorgde zijn tegenstander een lelijke dubbelpion. Beiden rokeerden hierna naar verschillende kanten wat altijd spektakel oplevert. Het nadeel voor Nijman was echter een open aanvalslijn naar zijn koningsstelling, waar later nog een open lijn bijkwam. Nijman verloor een loper na een penning waarmee het lot bezegeld was en Van Rooten won.

Aanstaande zaterdag speelt het achttal van Zierikzee een uitwedstrijd tegen Middelburg. Volgende week maandag vindt de jaarlijkse Algemene LedenVergadering plaats.