Afgelopen maandagavond werd de eerste ronde van de huishoudelijke competitie van Schaakvereniging Zierikzee gespeeld. In de afgelopen twee jaar werd deze door corona voortijdig beëindigde, twee seizoenen geleden na 23 ronden, vorig seizoen al na 6 ronden.

Op deze eerste avond waren er 23 spelers, waaronder maar liefst 7 nieuwe.

Van hen baarde Jephte Lafour direct al opzien door van Michel Melkert te winnen die zich in de zomercompetitie goed geweerd had met een zevende plaats. Lafour offerde een paard op F7, een klassiek  middel om een vijandelijke stelling al vroeg in de partij open te breken, maar niet altijd correct. Nu wel, er volgde een aanval door het centrum met schaakmat als gevold.

Tim Fierens had dit idee ook. Hij offerde een loper op F7 maar hier lukte de aanval niet. Het bezorgde Martin Krijger heel wat hoofdbrekens maar deze wist zich te redden, mede omdat het ontbreken van de loper van de witte velden Fierens zijn aanval een beetje lam legde.

Ook een leuke partij was het “Duel der Fransen”. Jansen trok als gewoonlijk fel van leer tegen de koningsstelling van Nijman wat hem 2 pionnen opleverde. Maar doordrukken lukte hem niet en Nijman kon na een listige penning een paard terugwinnen. Jansen trok opnieuw ten aanval maar won Nijman nog een kwaliteit en gaf Jansen zich gewonnen. Bij de analyse achteraf sprak Jansen de mooie woorden: "voor zo'n mooie en spannende partij ben ik lid van de schaakvereniging".

Marnix den Boer won in de opening een pion tegen John van Dalsen, maar deze liet zich niet ontmoedigen en ging op jacht naar een pion van Den Boer en veroverde deze ook. Maar die pion was heel giftig. Met een ingenieuze combinatie ging de dame van Van Dalsen verloren na een aftrekschaak en was de partij beslist.

Vader en zoon De Vrieze troffen elkaar meteen in de eerste speelronde. Niet zomaar een partij als alle andere, nee, het is welhaast een onderlinge competitie. Wordt dit dan het seizoen van zoon Erik waarin hij eindelijk eens boven zijn vader gaat eindigen? Zoon Erik speelde met wit behoudend, het initiatief eigenlijk aan zijn vader latend. Erik vond zichzelf na vijftien zetten terug in een situatie waarin hij beide centrum pionnen kwijt was, weliswaar kreeg hij daar twee pionnen van de zwarte damevleugel voor terug, en er stond een losgebroken zwart paard heel vervelend op g3,ondersteund door twee lopers en de dame. Peter was op zoek naar een snel mat, maar omdat Erik een paar sterke verdedigende zetten wist te vinden bleef het bij een beetje hinniken en na een afruil van paarden, lopers en dames kreeg zoon Erik eindelijk wat grip op de partij. Er was tot aan dertig zetten eigenlijk nog niets gebeurd voor de neutrale toeschouwer om nou echt op het puntje van de stoel te zitten. Even leek het interessant te worden toen vader Peter zijn a5 pion vooruit schoof. Erik maakte hierdoor een toren buit ten koste van een loper en leek wat voordeel te hebben. Maar Erik was zoveel tijd kwijt geraakt aan enkele herstelwerkzaamheden dat hij enkele zetten later besloot het remise voorstel van zijn vader te accepteren. Achteraf terecht, want Erik won de eerste variant tijdens het uitspelen, en Peter de tweede.

Allen die een verslag gemaakt hebben bedankt!

Wil je ook een verslagje insturen? Graag! Het hoeft niet uitgebreid of taalkundig perfect. Stuur een mailtje naar mij, bij voorkeur uiterlijk woensdagochtend.

martin.krijger@outlook.com