Op de wekelijkse Rapid avond van Schaakvereniging Zierikzee slaagde Sjaak Spiegels erin zijn eerste plaats in het totaal-klassement te verstevigen met de avond-overwinning. Hij eindigde gelijk met Jac Weeland tegen wie hij in de derde ronde remiseerde. Verrassend derde werd Marnix den Boer die in de tweeede ronde geklopt werd door Spiegels maar verder zijn partijen won.

Een van de meest spectaculairepartijen van de avond kwam uiteindelijk op naam van Coen Hennipman die met wit tegen Frans Nijman speelde. Beide spelers begonnen met een pionnenmuur waarachter zij hun stukken ontwikkelden. Degelijk en veilig. Nijman kwam als eerste met initiatief door niet te rokeren maar een plaagstootje uit te delen naar de vijandelijke koning toe. Hij kreeg zowaar vat op de stelling en zette de deze vast met een mooie penning, waarna Hennipman alleen maar kon afwachten. Nijman kwam steeds beter te staan, maar wat dan? Op een gegeven moment moet je de bom laten ontploffen, maar Nijman zag het niet direct. Uiteindelijk offerde hij toch een paard om de witte koningsstelling te verzwakken en dat was heel goed, alleen zag hij het vervolg niet. De altijd alerte Hennipman ging direct in de tegenaanval en veroverde een loper, waarna Nijman twee stukken achterstond. Dit was te veel en na nog een paar zetten gaf hij teleurgesteld op. Het valt niet mee, goed spelen tegen een scherpe tegenstander die precies op het juiste moment zijn “moment of glory” pakt. Schaken is soms wreed en daarom ook vaak zo mooi.

Afgelopen donderdagavond werd een snelschaaktoernooi gespeeld waarbij gedurende 90 minuten constant gespeeld werd. Het was een intensieve happening die door Sjaak Spiegels gewonnen werd, voor Martin Krijger en Jac Weeland.

Vorige week vrijdag werd weer het open Rapid Schouwen-Duiveland gespeeld, ook toegankelijk voor niet-clubleden. Er deden twee nieuwe, nog jeudige spelers mee die sterk presteeerden. Yzon Dorreman werd 6e en Lucas Lemsom gedeeld 7e. Deze avond werd gewonnen door Martin Krijger voor Kees van den Nieuwendijk en Fokko Baakman.

Dit toernooi wordt elke vrijdagavond vanaf 19:30 gespeeld op internet. Wie mee wil doen kan de informatie hiervoor vinden op de website www.svzierikzee.nl

De stand van de Rapid competitie

1        Sjaak Spiegels        106

2        Martin Krijger          98