Het was weer een spannend schaakmiddag in de aula van Pontes Poeter Zeeman, waar 17 teams van (4) basisschoolleerlingen streden om het schoolschaakkampioenschap voor basisscholen op Schouwen Duiveland.

Binnen de Veste wint dit toernooi meestal, maar heel soms ('t Staepel'of in 2011, OBS Nieuwerkerk in 2012 en Onder de Wieken in 2015) zijn er scholen die de hegemonie van Binnen de Veste aanvallen. Ook vandaag leek het er op dat 't Spaepel'of er met het titel vandoor zou gaan. In de vierde ronde wist 't Staepel'of remise te spelen tegen Binnen de Veste 1. In de vijfde ronde nam 't Staepel'of de leiding door met 4-0 te winnen van de Jan Wouter van der Doelschool, terwijl Binnen de Veste 'slechts' met 3-1 won van de Theo Thijssenschool.

In de zesde ronde won Binnen de Veste met 4-0 van de Klimop en 't Staepel'of met 3,5-0,5 van 't Kofschip,waarmee de voorsprong terugviel tot een half punt.

In de zevende ronde won Binnen de Veste 1 weer met 4-0. Het tweede team van Binnen de Veste wist echter de nederlaag tegen 't Spaepel'of tot 1-3 te beperken, waardoor het eerste team met een half bordpunt verschil toch kampioen werd.

't Kofschip werd 3e en het tweede team van Binnen de Veste werd 4e. Weliswaar met evenveel wedstrijdpunten als de Theo Thijssenschool, de school met de Bijbel en de Jan Wouter van den Doelschool, maar mede door dat ene bordpuntje tegen 't Staepel'of met een half bordpunt voorsprong op de nummer 5.

De eerste voer teams hebben zich geplaatst voor het Zeeuws kampioenschap op 21 maart in Terneuzen.

We danken Pontes Pieter Zeeman voor de gelegeneheid het het CJV voor de bijdrage in de kosten.

Klik hier voor uitslagen

3e plaats 't Kofschip.jpg