Voor de interne competitie vavn Schaakvereniging Zierikzee werden slechts 8 partijen gespeeld omdat er twee viertallen thuis actief waren. In de de ranglijst veranderde niet veel zodat Ben Snethorst zich na deze laatste clubavond van het jaar “winterkoning” mag noemen. Het A-team won van Terneuzen en blijft op de tweede plaats staan in de Tweede Klasse. Team C verloor van het Kruiningse DZD en blijft laatste in de Derde Klasse.

Kees Bimmel had de afgelopen week het aloude Koningsgambiet afgestoft. Deze opening waarin wit al snel een pion offert voor een groot offensief werd vooral in de “romantische periode” van het schaak, zo rond 1900, veel gespeeld. Tegenstander Jac Weeland kon het niet waarderen want hij had zich op iets anders voorbereid. Bimmel kwam licht in het voordeel maar Weeland hield zijn verdediging gesloten waarna de partij remise werd door herhaling van zetten.

Peter de Vrieze en Eric Bouman rokeerden in de tegengestelde richting wat altijd tot wederzijdse scherpe aanvallen leidt. De Vrieze begon met een opmars van zijn pionnen op de vleugel waar Bouman zijn koning stond maar zag over het hoofd dat hij een toren tegen een loper verloor. Toen zijn aanval stokte was het de beurt aan Bouman die er wel succes mee boekte en de partij in 32 zetten won.

Zoals de laatste ronden gebruikelijk begon Marnix den Boer ook de partij tegen Mark van Rooten voortvarend. Hij opende de aanval op de vijandelijke koning voortvarend met drie stukken en won er een pion mee. Maar na een stukkenruil liet hij een loper ongedekt staan waardoor hij in materiaal achter kwam. Van Rooten hield zijn concentratie goed vast evenals zijn voordeel en rondde de partij bekwaam in zijn voordeel af.

Kim Fierens, pas lid, zag na drie opeenvolgende winstpartijen zijn zegereeks abrupt afgebroken door Marco Vieveen die een blunder resoluut afstrafte.

In een konings Indische partij gaf zwartspeler Frans Jansen een pion voor een betere stelling en slaagde er zo in van Fokko Baakman te winnen.

Na een gelijkgaande strijd waarbij weinig geslagen werd kwam de dame van Jan Heiligers flink onder druk en moest zij naar een veld wat eigenlijk wel goed uitkwam. Vanaf nu werd de stelling van Herman Knop flink onder druk gezet maar het kostte Heiligers veel tijd om alles uit te rekenen. Er kwamen foutjes in zijn rekenwerk en barstjes in zijn stelling. Uiteindelijk kreeg Knop de overhand en besliste de partij in zijn voordeel.

Het zag er voor het A-team aanvankelijk niet goed uit. Martin Krijger kwam na een leuk offer van zijn tegenstander slecht te staan en Ben Snethorst verloor door een paar mindere zetten. Kees van den Nieuwendijk sloeg een remiseaanbod van zijn tegenstander af en won later fraai, waarna ook Sjaak Spiegels zijn partij winnend afsloot. Bij deze 2-1 stand voor Zierikzee moest Krijger zijn tegenstander winnen maar hij ging te voorzichtig spelen om zijn voordeel niet weg te geven en verbruikte veel bedenktijd. Uiteindelijk wist Krijger zijn achterstand op het bord zover te reduceren dat er een remisestelling overbleef zodat Zierikzee met 2,5-1,5 de match won.

Het C-team ontving de gasten van De Zwarte Dame uit Kruiningen. Erik de Vrieze maakte een foutje tegen Van Oosten en verloor. Frans Nijman won van Piet van Boven. Paul Greefhorst had inmiddels tegen Marius Leendertse de vierde schaak op rij te pakken en kon niet voorkomen dat Leendertse vijf keer dezelfde stelling, en dus remise, zou forceren. John van Dalsen blunderde een paard weg tegen Marco Baars, maar wist desondanks stand te houden en dreigde in het eindespel nog met een pion op de h-lijn naar voren te sluipen. Het stuk achterstand was toch teveel en de poging mislukte. DZD-D kon dus met de winst op zak terug naar Kruiningen.