Spiegels kreeg van Aangeenbrug diens tegenwoordige favoriete systeem voorgeschoteld: De Trompovsky, een opening waarin de beginzetten lijken op die van een beginner, maar waar een heldere en moeilijk te bestrijden logica achter zit. Wit sluit de zwarte velden op de koningsvleugel af en neemt initiatief op de damevleugel en de witte velden. Spiegels antwoordde met de opmars van een centrumpion waarop Aangeenbrug zijn normale strategie aanpaste en nu eens niet zijn loper afruilde tegen een paard. Spiegels speelde heel actief tegen op de damevleugel, waarop Aangeenbrug zijn dame als bruggenhoofd op b3 posteerde. Na enig manoeuvreren won hij een pion op a6, en toen Spiegels na een centrumopstoot nog een pion verloor, gaf hij op.

Bas van de Graaf daagde Martin Krijger uit door diens favoriete opening, De Draak, te spelen. Krijger liet zich niet onbetuigd door met een pionoffer het initiatief naar zich toe te trekken. Van de Graaf verdedigde zich met zeer originele zetten die ook bij latere analyse nog steeds sterk bleken. Verder dan een dreiging tegen de vijandelijke koning kwam Krijger niet en beiden tekenden in de late uurtjes de verdiende vrede na een mooie en moeilijke partij.

In een aangenomen damegambiet zette Kees van den Nieuwendijk druk op de damevleugel van Paul Greefhorst. Deze sloeg op de tiende zet een pion met het idee dat zijn tegenstander dan zijn paard kon slaan waarna Greefhorst de dame kon aanvallen en vervolgens de loper op c1 met schaak zou kunne nemen. Zoals zo vaak bij schaak zit er aan een ingewikkelde berekening wel ergens een foutje. Zo ook hier.   Greefhorst overzag een schaakje en raakte in het nauw. Toch had hij weer het geluk dat Van Den Nieuwendijk zich verkeerd verdedigde waarop Greefhorst zijn plan alsnog lukte, en zijn opponent al op de veertiende zet opgaf.

Fokko Baakman begint steeds beter in vorm te raken. Hij begon de competitie slecht met drie nederlagen in vier partijen, maar daarna verloor hij niet meer. Nu hield hij nieuwkomer en vroeger speler op landelijk niveau Ben Snethorst op remise.

Volgende week is er geen huishoudelijke competitie, dan wordt de volgende ronde in het Rapid-Schaak gespeeld, waarbij oom niet-clubleden van harte welkom zijn. Er worden dan per speler vier partijen gespeeld met een bedenktijd van tien minuten plus vijf seconden per zet. Momenteel is Sjaak Spiegels leider in de Rapid Competitie, op de voet gevolgd door Kees van den Nieuwendijk. Aanmelden via danimar@zeelandnet.nl

Allen die een verslagje stuurden, bedankt! Het lukt me vaak niet de andere partijen te volgen en dan ben ik heel blij met jullie beschrijvingen. Aarzel niet, stuur een verslag naar martinkr@zeelandnet.nl. Het is leuk voor op de site en in de krant.