Sjaak Spiegels kwam tegen de Pirc-verdediging van Hans Aangeenbrug goed uit de opening. Hij won een stuk, en kreeg de betere stelling. Aangeenbrug dacht al aan opgeven, toen Spiegels toch nog een fout maakte. Dit kostte Spiegels de partij, en hij duikelde hierdoor van de top van de ranglijst naar de derde plaats.

Herman Jukkenekke kreeg van Bas van de Graaf een sterke Spanjaard voorgeschoteld. De met zwart spelende Van de Graaf kwam goed uit de opening, waarop Jukkenekke met een dubbel pionoffer reageerde. De witspeler kreeg hierdoor een sterke aanval, maar Van de Graaf kon deze goed pareren. In hevige tijdnood slaagde Van de Graaf er op het laatst in zijn tegenstander mat te zetten. Door deze overwinning neemt de kampioen van vorig seizoen de koppositie weer in.

Eenzelfde opening kwam in de partij tussen Martin Krijger en Aat Brakel op het bord. Brakel had afgelopen zomer een tweedehands boek over de wereldkampioenmatch in 1978 tussen Kortsjnoi en Karpov op de kop getikt. Bovengenoemde opening kwam in deze match veelvuldig voor. Krijger constateerde met toenemende ongerustheid, dat hij steeds slechter kwam te staan. Brakel bleef gewoon de beste zetten doen. Tegen het eind van de partij kenterde het tij, en kreeg Krijger zelfs tegenkansen. Toen Brakel ook nog een kleine combinatie over het hoofd zag en een stuk verloor, gaf hij op.

Chris van Eldik, de laatste weken in goede vorm, had het zwaar tegen Johan Hoogstrate, die ten koste van een stuk een aantal gevaarlijke vrijpionnen overhield. Van Eldik wist niet beter te doen dan “eeuwig schaak” te geven, waarop tot remise besloten werd. Later bleek dat Van Eldik in de eindstelling vrij eenvoudig had kunnen winnen.

Paul Greefhorst zit in een moeilijke periode. Waar hij vorig seizoen sterk vooruit ging, lukt het nu niet meer. In vrij korte tijd bleek Mark van Rooten te sterk.

Kees Bimmel liet zijn ware kracht weer eens zien. Hij slaagde erin tegen André Tillema, de laatste weken toch erg sterk, te winnen.