Chessity: de online schaakschool

De ruim 100 jarige schaakvereniging Zierikzee blijft graag bij de tijd.

Helaas blijkt het in de huidige tijd steeds moeilijk vrijwilligers te vinden die schaakles willen geven aan de kinderen op de basisscholen.

Gelukkig biedt de huidige tijd ook weer nieuwe mogelijkheden en een daarvan is een Online leeromgeving waar kinderen spelenderwijs onder begeleiding van docenten toch kunnen leren schaken. SV Zierikzee is de uitdaging aangegaan en heeft Chessity geadopteerd.

Met Chessity wil SV Zierikzee weer actief bijdragen aan het schaakonderwijs op Schouwen-Duiveland. Zie ook het artikel in de PZC!

Schaken is goed voor kinderen. Ze leren eerst te denken en dan te doen.
Ze leren afwegingen maken, strategieën bedenken en omgaan met verliezen.
Schaken helpt sowieso bij de ontwikkeling van kinderen, schaken is iets dat je, je hele leven kunt blijven doen en je geeft kinderen iets mee voor de toekomst.

De schaakvereniging heeft uit al die mogelijkheden het programma Chessity gekozen omdat dit programma kinderen spelenderwijs schaken leert. Het is schaken leren via 'gamen'.

Chessity is erg laagdrempelig. Via SV Zierikzee kunnen accounts worden aangeschaft. Deelname staat open voor indivuduele kinderen of via de school.

• Als een school besluit in te stappen kunnen een of meer onderwijzers een coach-account aanschaffen en leerling-accounts voor de kinderen die meedoen. De onderwijzers kunnen begeleiding krijgen van schakers van de vereniging en periodiek kunnen de vrijwilligers op de school de kinderen helpen en ook echt laten schaken met een 'ouderwets' bord en stukken. Niets blijft immers mooier dan het stuk van je tegenstander ook echt van het bord te kunnen pakken en in de doos te doen.
  • Als een school niet mee wil doen en er toch kinderen zijn die willen schaken kunnen zij zich bij de schaakvereniging melden en via een individueel account starten met schaaklessen. Natuurlijk kunnen volwassenen die willen leren schaken ook instappen!

Het grote voordeel van Chessity is dat de coaches volledig inzicht  krijgen van de vorderingen van de kinderen en ze kunnen helpen als er oefeningen zijn waar de leerlingen problemen mee hebben.

Meedoen is makkelijk en goedkoop

Een account voor Chessity kost bij SV Zierikzee € 14,-, Hiervoor krijg je 1 jaar lang toegang tot alle faciliteiten van Chessity.

Het is het de bedoeling dat de deelnemers 1 x in de maand bij elkaar komen om de problemente bespreken en een potje achter het bord te spelen. Afhankelijk van de hoeveelheid deelnemers en de plaats waar ze wonen kan er een locatie gekozen worden zodat afstand niet een te groot probleem hoeft te zijn.
Ook ouders/grootouders kunnen instappen op dit systeem. Kinderen die naar het voortgezet onderwijs gaan, hoeven niet te stoppen maar kunnen er gewoon mee verder gaan. Het is niet aan de basisschool gebonden.

Voorwaarde voor het gebruik van Chessity is dat kinderen kunnen lezen, dus vanaf groep 5, in sommige gevallen kan groep 4 ook
met iets meer ondersteuning van een ouder of verzorger. Als de kinderen er een half uurtje in de week mee bezig zijn, dan kunnen ze na ca. drie maanden al een potje schaken.

Voor meer info:

SCHAAKVERENIGING ZIERIKZEE