Een nieuwe toernooiopzet waarbij een speler via ronden op de club, proviniaal niveau uitendelijk tot de eindstrijd door kan dringen. Het bijzondere is dat elke speler alleen uitkomt tegen spelers van ongeveer gelijke rating. Gezien Eriks eigen rating van 1147 leverde hij een buitengewone prestatie!

Hier zijn verslag:

Aangekomen in Amersfoort trof ik al snel mijn tegenstanders. In de beschouwingen vooraf werd al snel duidelijk dat Tom van der Zanden (geen lid van een vereniging, online rating 1700) en Kevin Groot Lipman (geen lid van een vereniging, online rating 1500) wel eens de sterksten van de groep konden zijn.

In de eerste partij met zwart verloren van Groot Lipman. Wit deed een paardoffer op f7, dit accepteerde zwart en dat kostte zwart uiteindelijk twee pionnen. Groot Lipman ruilde verder alles af en met twee pionnen minder was er voor De Vrieze geen houden aan.

In de tweede partij met zwart gewonnen van Roald Vos. Gelijk opgaande partij waarin De Vrieze gaandeweg twee pionnen buit maakte. Zijn drie vrij pionnen op de koningsvleugel waren onhoudbaar voor Vos.

In de derde partij met wit verloren van Tom van der Zanden. Als De Vrieze zou winnen kon hij bij verlies van Groot Lipman de groep nog winnen. Laatst genoemde won eenvoudig van Vos, waardoor De Vrieze maximaal tweede kon worden. De Vrieze blunderde al snel een loper weg en liep daardoor achter de feiten aan. Om niet helemaal weggespeeld te worden besloot De Vrieze met een paard een beetje vervelend te gaan doen. Dit bracht naar eigen zeggen Van der Zanden wat aan het zweten, maar tegelijktijd verzwakte De Vrieze ook zijn eigen stelling. Zijn wanhopige paard uitbraak inziende gaf hij uiteindelijk op.

Van der Zanden won in een beslissingspartij met Groot Lipman uiteindelijk dik verdiend de groep na een prachtige mataanval.