De twaalfde ronde van de internet-competitie van Schaakvereniging Zierikzee bracht een verrassende eindstand met als eerst geëindigden vaderen zoon De Vrieze, waarbij zoon Erik toch net boven vader Peter eindigde omdat hij zwaardere tegenstander had. Bij het ingaan van de vierde en laatste ronde stond Erik nog met een 100% score bovenaan, na overwinningen op Martin Krijger, Sjaak Spiegels en Paul Greefhorst. Peter stond op twee punten na achtereenvolgens een nederlaag tegen Sjaak Spiegels en zeges op Jac Weeland en John van Dalsen.

Tot genoegen van beiden had de computer hen aan elkaar gekoppeld voor de beslissende partij. Deze begon met de totaal onbekende Van ’t Kruijs opening waarbij Peter al op de vijfde zet de gebaande paden verliet. Opvallend was dat beiden dezelfde strategie hanteerden: de stelling rustig opbouwen en de tegenstander geen ruimte voor een aanval geven. Peter schoof langzaam maar zeker zijn pionnen naar voren en kreeg een mooie stelling met een aanvalsopening in het centrum. Erik echter dacht een kansje te zien en zette een paard ver in de vijandelijke stelling. Maar had overzien dat het paard gewoon geslagen kon worden. Hierop startte Erik een wanhoopsoffensief dat Peter vakkundig pareerde waarbij hij een par ontstane zwaktes bezette. Echter rond de 40e zet keek Peter niet goed uit en leek Erik zowaar nog kansen te krijgen. Even later kwam Erik zelfs dik gewonnen te staan maar gaf hij nu zijn dame weg. De hevige tijdnood waarin hij verkeerde dwong hem telkens meteen te zetten zonder goed te kunnen nadenken. Hierna kreeg Erik geen kansen meer en won Peter na liefst 60 zetten.

Waarschijnlijk komen er nog twee internet-rondes. Het is de bedoeling dat met ingang van maandagavond 6 juli 20.00 weer in het clublokaal gespeeld gaat worden. Het wordt dan weer een Rapid avond van 4 ronden met inachtneming van de Corona-regels. Zo heeft Fokko Baakman een scherm ontworpen dat op de helft over het bord staat zodat een goede scheiding gewaarborgd is.

De totaalstand na 12 ronden:

1. Sjaak Spiegels 113

2. Martin Krijger 103