Op maandagavond, de vaste clubavond, worden vier ronden rapid gespeeld. Partijen van 10 minuten bedenktijd per persoon plus een bonus van 10 seconden per zet. Dit toernooi heet Rapid Zierikzee.

Op vrijdagavond wordt Schaken op Schouwen-Duiveland gespeeld. Dit rapid toernooi is toegankelijk voor iedereen die op het eiland woont, dus ook voor niet-clubleden. Dit toernooi is ook al sinds April actueel, er doen hieraan veel jeugdleden mee. Deze jeugdleden konden dan mooi trainen, want op zaterdag 16 mei werd de finale van het Zeeuws Kampioenschap voor basisschoolteams gespeeld. Ook via internet, de spelers konden gewoon thuis blijven, achter een beeldscherm. Hieraan deden vier teams van Schouwen*Duiveland mee. Het hoogst eindigde ’t Staepel ‘of uit Renesse op de vijfde plaats, met vervolgens uit Zierikzee Binnen de Veste 1 (9e), ’t Kofschip (10e) en Binnen de Veste 2 (11e) achter elkaar. De Goese basisschool Het Noorderlicht werd kampioen.

Omdat schakers toch altijd wel resultaat gericht bezig zijn, is er uit de uitslagen van het maandagavondse Rapid Zierikzee een stand op te maken. De volgorde is bepaald door per speler punten te geven aan de hand van de bereikte plaats per avond. Een eerste plaats is goed voor evenveel punten als het aantal deelnemers +1. De 2e plaats 1 punt minder, enzovoorts.

Er worden spectaculaire partijen gespeeld, vooral omdat de bedenktijd beperkt is en omdat de spelers bereid zijn om, als je toch vier partijen speelt, veel risico te nemen.

Na vijf ronden staan Sjaak Spiegels en Martin Krijger aan kop, op de voet gevolgd door Ben Snethorst. Jac Weeland zit flink in de lift na zijn spectaculaire eerste plaats van afgelopen maandag, waar hij al zijn vier partijen won met Frans Nijman, Coen Hennipman, Sjaak Spiegels en Martin Krijger als slachtoffers.

De top-tien:

1. Sjaak Spiegels 85