Hoewel al vóór de slotronde van de interne competitie van Schaakvereniging Zierikzee de winnaars van het goud en zilver bekend waren, was de laatste ronde toch in veel opzichten interessant. In het grote peloton achter de eerst twee moesten nog enkele beslissingen vallen.

Kampioen Sjaak Spiegels en nummer twee Kees van den Nieuwendijk speelden tegen elkaar om de eer. De met zwart spelende Van den Nieuwendijk verraste Spiegels met de Philidor-opening. Een soort van betonnen muur. Spiegels kreeg veel ruimtevoordeel en zette een mooie aanval op die hem het voordeel bracht van een dame plus toren tegen twee torens met paard en een pion. Van den Nieuwendijk kwam in het nauw maar wist door zetherhaling af te dwingen de veilige remisehaven te bereiken.

Ben Snethorst en Martin Krijger streden om de derde plaats waarbij Snethorst aan remise genoeg had. Het werd een aanvankelijk voorzichtige partij waarbij beide spelers eerst de stukken allemaal een goed plekje gaven. Snethorst zat een beetje in het nauw, en opende de stelling met een pionopmars. De vlam sloeg in de pan waarbij geen van beide spelers kon berekenen hoe het verder zou aflopen. Maar Snethorst nam een pion verkeerd terug waarbij hij direct verloren kwam te staan. Na nog enkele zetten gaf hij op.

Jac Weeland probeerde Marnix den Boer van diens vijfde plek te verdrijven met een scherpe aanval op de lange zwarte diagonaal. Die was vrijgekomen nadat hij daar een pion op had verloren (of was het geofferd?). Onder tijdsdruk offerde hij ook nog een paard om de stelling open te breken maar Den Boer weerlegde dit met vakmanschap en won het voordelige eindspel en bleef vijfde op slechts een kleine afstand van de nrs. 3 en 4.

Wat op voorhand de kraker om de achtste plaats leek te worden tussen vader en zoon De Vrieze liep ut op een lange lijdensweg. Voor zoon Erik. Hij blunderde al snel een paard weg en was in het verdere verloop kansloos. De familiestrijd was beslist in het voordeel van Peter. Voor een jaar.

Frans Nijman is nu zeven jaar lid en gaat steeds sterker schaken. Hij was in de afgelopen maanden aardig gestegen op de ranglijst en stond op het punt te top tien binnen te komen. Alleen moest hij wel in de slotronde tegen Eric Bouman, die sinds maart nog maar één keer verloren had. Het ging lange tijd gelijk op maar toen Bouman met een paardvork een kwaliteit won, en later nog eens, was de strijd beslist.

Paul Greefhorst is een sterke schaker maar het zit dit seizoen nogal tegen. Zo ook in zijn partij tegen Pieter-Jan van Strien. Greefhorst begon als altijd voortvarend en creatief. Hij zette de vijandelijke stelling flink onder druk, maar Van Strien hield als een ouwe rot het hoofd koel. Hij wachtte af tot de storm geluwd was en drong met een paard Greefhorsts stelling binnen om een toen te veroveren. Greefhorst zijn stelling stortte in waarna hij opgaf.

Chris van Eldik is al 42 jaar lid van de club en was op de slotronde toch nog zeer gemotiveerd de competitie goed te beëindigen. Teun Brouwer, in de vierde ronde nog koploper, werd slachtoffer van Van Eldiks dadendrang. Hij liet Brouwer geen enkele kans en schoof de partij op meesterlijke wijze naar het eind.