Martin Kriger kwam iets beter uit de opening maar schrok een beetje van een onverwachte zet van Kees van den NIeuwendijk. Hij reageeerde verkeerd en moest het initiatief aan zijn tegenstander laten. Deze won een pion en strafte ven later een foutje van Krijger af door een kwaliteit te winnen. Vervolgens schoof Van den Nieuwendijk de partij nauwkeurig uit en klom hiermee naar de eerste plaats op de ranglijst.

Na zijn fraaie overwinning op Martin Krijger, drie weken geleden, moest Kim Fierens deze week voor de tweede keer op rij een nederlaag incasseren. Hij nam het met de witte stukken op tegen Sjaak Spiegels, die in de interne competitie één plaats hoger dan Fierens stond. Fierens probeerde Spiegels uit zijn openingstheorie te halen door de tamelijk onbekende Van Geet-opening (1. Pc3) te spelen. Spiegels liet zich hierdoor niet intimideren en kwam gunstig uit de opening, met een gevaarlijke gefianchetteerde loper op g7. Toch wist ook Fierens, ondanks een wat gedrongen stelling, zich redelijk te handhaven. Maar toen ging het mis voor hem. Door een blunder liet Fierens zijn pion op b2 hangen, die terstond door Spiegels' gefianchetteerde loper werd verschalkt. Ook kon Fierens niet voorkomen dat de pion op a3 viel. Met twee pionnen voorsprong speelde Spiegels rustig en zorgvuldig verder. Nadat Fierens ook nog een paardvork over het hoofd zag en zo een stuk weggaf, vond deze het welletjes geweest en gaf op. Punt voor Spiegels.

Marnix den Boer maakte het Ben Snethorst onmogelijk te rokeren.Hij kreeg met een vorkje op de vijandelijke dame een flink voordeel maar steeds meer werd de bedenktijd ook een grote tegenstander. Vaak had hij minder dan één minuut per zet tot zijn beschikking. Maar hij kon opgelucht ademhalen toen Snethorst zijn toren af moest ruilen en opgaf.

Paul Greefhorst speelde een Draak tegen Frans Jansen. Hij gaf al snel een pion en een loper weg. Naar eigen zeggen was het enige wat hij ervoor terug kreeg een biertje en een figuurlijk pak slaag. En die Draak sloeg niet op de bekende opening; het was een draak van een partij…

Jac Weeland kwam al snel in het voordeel en veroverde twee stukken op Frans Nijman. Deze zag al snel het hopeloze van zijn stelling in en gaf op.

Peter de Vrieze joeg al snel de paarden van Eric Bouman terug “op stal” en ging vervolgens op jacht naar diens dame. Die werd even later ingesloten en ging voor Bouman verloren. Deze zag er geen gat meer in en gaf op.

Pieter-Jan van Strien dacht een pion te winnen maar Marco Vieveen zag het beter. Het kostte Van Strien ontwikkelingszetten. Hij verloor een paard en daarmee de partij.

Volgende week maandag is het Rapid-Avond.

Er worden dan vier partijen gespeeld met 20 minuten bedenktijd per persoon per partij. Iedereen, dus ook niet-clubleden, is van harte welkom. De avond begint om 19.45 in de recreatiezaal van De Veste, aan de Manhuisstraat 32 in Zierikzee.